Abstract: Introduktion
I Sverige lastas normalt bergmaterialet i sulan på bergtunnlar som trafikerats av byggtrafiken ut för att krossas och sorteras. Olämpligt material sorteras bort. Material lastas därefter in i tunneln och en ny sula byggs upp för vägkonstruktionen. Detta gör att kostnaderna för in och utlastning blir stora. I vissa fall där bergmaterialkvaliteten är tillräckligt hög bör det vara möjligt att lämna kvar ursprungsulan. I dagsläget vet man inte vilka krav man ska ställa på bergmaterialkvaliteten för att bergmassorna ska ligga kvar.
I princip spelar många faktorer in i bedömning av lämpligheten vilket gör att det kan vara komplext att göra en korrekt bedömning när dessa olika faktorer samverkar.
Problemformulering:
Riskerna med att lämna kvar materialet bör analyseras i studien, särskilt
a. risken för igensättning av ledningar
b. risken för tjällyft
Tre viktiga huvudområden avseende materialets beskaffenhet är:
c. Bergmaterialkvalitet
d. Kornfördelning
e. Packning
Vidare beror lämpligheten förmodligen också av de förutsättningar som gäller på plats i tunneln samt den teknik som används vid sprängning.
Det är även troligt att dräneringssystemets utformning och drift och underhåll av detsamma är viktiga parametrar som bör ses över. Åtgärder i tunnlar måste ställas i relation till den störning som uppkommer. Kortare avstängningar nattetid kan göras utan problem även i mer hårt trafikerade tunnlar medan längre avstängningar kan få dramatiska konsekvenser.
Syfte: Syftet med projektet är att ta fram information så att riktlinjer och prioriteringar inom detta område är möjliga att göra.
Genomförande:
Arbetet görs etappvis. VTI leder arbetet och samlar en arbetsgrupp med experter med nödvändiga kompetenser. Gruppen tar fram ett översiktligt bakgrundsmaterial om hur prioriteringar görs i andra länder när det gäller bedömning av berg i sulan vid tunnelarbeten. En litteraturöversikt görs som behandlar områdena, bergkvalitet, kornfördelning och packning och hur dessa faktorer samverkar. Genom fokusgrupper inhämtas tankar om risker och alternativa åtgärder från experter på området.
Arbetet kan sedan ligga till grund för vidare FoU arbete inom detta område och i förlängningen möjliggöra riktlinjer inom detta området.Abstract: Introduction
In Sweden, loaded normally rock material in the sole of mountain tunnels operated by construction traffic out to be crushed and sorted. Inappropriate material is filtered out. Material loaded then into the tunnel and a new sole, built for road construction. This makes the cost of loading in and become big. In some cases where the rock quality is high enough it should be possible to leave the original sole. In the current situation we do not know what demands they will make the rock quality to rock the masses will remain.
In principle, many factors play into the assessment of the appropriateness of making it can be complex to make an accurate assessment of these different factors interact.
Problem: Risks of leaving the material should be analyzed in the study, especially
a. the risk of clogging of pipes
b. the risk of frost heaving
Three important key areas for material, are:
c. Rock materials' quality
d. Grain Distribution
e. Gasket
Furthermore, because the appropriateness probably also of the conditions occurring in situ in the tunnel, and the techniques used in blasting.
It is also likely that the drainage system design, operation and maintenance of same are important parameters that should be reviewed. Measures in tunnels must be related to the disruption caused. Shorter closures at night can be done successfully even in the more heavily trafficked tunnels while longer closures can have dramatic consequences.
Purpose:
The project aims to generate information so that orientations and priorities in this area is possible to do.
Implementation:
The work is done in stages. VTI is leading the work and gather a working group of experts with the necessary skills. The group takes an overview background material on how priorities are made in other countries in the assessment of rock sole in the tunnel works. A literature review is done dealing with areas, mountain-quality, grain distribution and packaging and how these factors interact. Through focus groups gathered ideas about risks and alternative measures from experts in the field.
The work can then form the basis for further R & D work in this area and ultimately allow for guidance in this area.