National Transport Library Research Database

Car-goNE-City: Cargo Bikes and Neighbourhood Engagement in the 15-Minute City

  • McAslan, Devon
  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2023-11-01 -- 2026-10-31 ; 5 230 200 kronorRegistration number:
  • Vinnova 2023-02584
Subject(s): Abstract: Syfte och mål: Car-goNE-City undersöker i vilken utsträckning delade lastcyklar kan öka tillgängligheten till viktiga stadsfunktioner, sänka transportkostnaderna och minska privatbilismen. Projektets mål inkluderar (1) att studera tillgänglighet över tid; (2) Förstå potentialen för delad mobilitet av lastcyklar för att minska bilanvändningen. (3) Engagera invånarna i utformningen av delad mobilitet med hjälp av metoder för digitalt deltagande, spelifiering och pilotprojekt. (4) Identifiera effektiva metoder för att påskynda genomförandet av delad mobilitet. Förväntade effekter och resultat: Car-goNE City undersöker hur delad mobilitet med lastcyklar kan vara en brygga till mer hållbar mobilitet. Projektet fokuserar på bostadsområden utanför stadskärnorna med fokus på implementering av nya mobilitetslösningar. Projektet utvecklar nya tillgänglighetsmått som inkluderar delad mobilitet. Vi utvecklar också nya verktyg för beslutsfattande för att underlätta övergångar till mobilitet genom digitalt deltagande och spelifiering. Slutligen kommer vi att utveckla scenarier och implementeringsvägar i samarbete med de olika projektparterna. Upplägg och genomförande: Car-goNE-City inkluderar partners i Sverige, Tyskland, Norge och Ungern och använder deltagande engagemang med medborgare och beslutsfattare i planering, design, implementering och utvärdering av delad mobilitet av lastcyklar som en hållbar mobilitetslösning. Projektet består av enkäter till boende för att förstå potential av lastcyklar; tillgänglighetsanalys av stadsdelar; pilotprojektar; utvärderingar av affärsmodeller; utveckling av verktyg för digitalt deltagande; och engagemang av invånare och beslutsfattare i beslutsprocesser med ett spelifieringsverktyg.Abstract: Purpose and goal: Car-goNE-City investigates the extent to which shared cargo bike mobility can increase accessibility to essential urban functions, lower transportation costs, and reduce private car use. Project goals include (1) studying time-based accessibility; (2) understanding the potential for shared cargo bike mobility to reduce car use; (3) engaging residents in participatory design of shared mobility using digital participation methods, gamification, and pilot projects; (4) identifying effective approaches for accelerating shared mobility implementation. Expected results and effects: Car-goNE City investigates how shared cargo bike mobility can be a transition pathway to more sustainable mobility. The project focuses on residential neighborhoods outside of city centers with a focus on implementation of new mobility solutions. The project develops new accessibility metrics that incorporate shared mobility. We also develop new decision-making tools to aid in mobility transitions through digital participation and gamification approaches. Lastly, we will develop scenarios and implementation pathways in collaboration with project partners. Approach and implementation: Car-goNE-City includes partners in Sweden, Germany, Norway and Hungary and uses participatory engagement with citizens and policy makers in planning, design, implementation, and evaluation of shared cargo bike mobility as a sustainable mobility solution. The project consists of surveys of residents to understand potential of cargo bikes; accessibility analysis of neighborhoods; pilot projects; evaluations of business models; development of digital participation tools; and engaging residents and policy makers in decision making with a gamification tool.
Item type: