National Transport Library Research Database

Conflictedstreets - Navigating conflicts over streets and urban space in the transition to the 15mC

Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2023-10-06 -- 2026-12-31 ; 4 720 825 kronorRegistration number:
  • Vinnova 2023-02468
Subject(s): Abstract: Syfte och mål: 15mC-konceptet har potential att bidra till en omställning till klimatneutrala städer. Men i en sådan omställning ryms konflikter mellan olika perspektiv, exempelvis mellan utrymmen för rörlighet (som möjliggör lokal och regional rörlighet, men även utrymme för parkerade fordon) och platsutrymmen (som betonar urbana kvaliteter som gör att människor vill bo i städer). Målet med detta projekt är att lära av och bygga kunskap om planeringsmetoder och processer som erkänner den politiska och omtvistade karaktären hos sådana omställningsprocesser. Förväntade effekter och resultat: Projektet ökar kunskapen om vad som orsakar konflikter i planering och genomförande för 15mC, och om hur planerare och beslutsfattare kan hantera sådana konflikter. Sådan kunskap kan bidra till att ta fram mer robusta, anpassningsbara strategier för implementering, och förbättra chanserna att de genomförda förändringarna faktiskt leder till önskade resultat (när det gäller levande stadsdelar och en användning av gatuutrymmen och transportsystem som bidrar till sådana förhållanden). Upplägg och genomförande: Projektet genomförs av ett transdisciplinärt konsortium av 13 partners i nio länder som sammanför en unik blandning av erfarenhet och expertis om olika ämnesområden såsom parkeringspolicy, kollektivtrafikplanering, cykelplanering, grönområden, klimatanpassning, allmänhetens deltagande i transportplaneringen. Aktiviteterna i projektet genomförs i sex arbetspaket som omfattar uppgifter såsom: etablera ett gemensamt teoretiskt ramverk, kartlägga och analysera konflikter, testa processer för allmänhetens deltagande i pilotprojekt samt utvärdering av resultat.Abstract: Purpose and goal: To realize the potential of the 15mC concept to facilitate a transition to climate neutral cities involves conflicts between stakeholders with different interests and perspectives. This includes conflicts between spaces of mobility (enabling local and regional mobility, but also space currently used for parked vehicles), and spaces of place (emphasizing urban qualities making people want to live in such places). The goal of this project is to learn and build knowledge on planning practices and processes acknowledging the political and contested nature of such processes of change. Expected results and effects: The project will increase knowledge about what generates conflicts in plans for the 15mC, and develope guidance on how to deal with such conflicts. The results will help urban planners and decision makers by generating new knowledge on conflicts arising from implementing changes for the 15mC. Such knowledge can contribute to produce more robust, adaptive strategies to implementation, and improve chances that the implemented changes actually lead to desired outcomes (in terms of lively and vibrant neighbourhoods, and a use of street space that facilitates such conditions). Approach and implementation: The project is carried out by a transdisciplinary consortium of 13 partners in nine countries bringing together a unique blend of experience and expertise together this includes expertise on: parking policy, public transport planning, bicycle planning, green space, climate adaptation, public participation and protest in transport planning. The activities in the project is carried out in six work packages covering tasks such as: establishing a theoretical framework, mapping and analyzing conflicts, testing public participation processes in pilots, and evaluating results.
Item type: