National Transport Library Research Database

Modulär och skalbar mobilitetshubb med laddning för delad mikromobilitet (Modular and scalable mobility hub with charging for shared micromobility)

  • Bergqvist, Erik
  • Standab AB, Svenskt företag eller organisation, 559322-0808
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2023-07-01 -- 2024-12-31 ; 3 000 000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 2023-01046
Subject(s): Abstract: Syfte och mål: Målet är att utveckla och testa en skalbar och modulär mobilitetshubb för laddning av delade elsparkcyklar. Syftet är att främja delad mikromobilitet och minska miljöpåverkan genom att öka tillgängligheten i både tätorter och mindre orter, som en oberoende tredjepart mellan städer och operatörer. Lösningen bidrar till förbättrad hållbarhet genom att minska transporter av utbytbara batterier samtidigt som den förbättrar parkeringsmöjligheterna och möjliggör till finansiering av parkeringsinfrastruktur vid nödvändiga platser för delade elsparkcyklar. Förväntade effekter och resultat: Att utveckla en modulär och skalbar mobilitetshubb med laddning för elsparkcyklar har stor möjlighet till att kraftigt reducera de operativa kostnaderna involverade i att byta ut batterier för operatörer samtidigt som det möjliggör för städer att få in en tredjepart som kan finansiera nödvändig parkeringsinfrastruktur som kan minska mängden felparkerade fordon. En mobilitetshubb som skall kunna fungera mellan olika operatörer. Vi hoppas att vårt projekt skall bana väg för att städer skall börja upplåta mer mark åt delad mikromobilitet och nödvändig parkeringsinfrastruktur. Upplägg och genomförande: Projektet avser att utveckla, testa och utvärdera ett antal modulära mobilitetshubbar med stöd för fungerande laddning av några av de mest välkända elsparkcykelmodeller som idag används för delat bruk. Projektet kommer att dra nytta av en bred och framförallt världsunik kompetensbas inom delad mikromobilitet, både inom och utanför deltagande organisationer, för att säkerställa att projektet når sina mål, och som kan skalas upp för att kraftigt minska mängden transporter av batterier samtidigt som de finansierar nödvändig parkerings infrastruktur som idag ofta saknas.Abstract: Purpose and goal: This project aims to test a data-based and user-centered approach to reach an increased, more effective, safer, and attractive use of micromobility in Swedish municipalities. To this end, the project approach builds upon stakeholder cooperation and user dialogues to increase the usage of enhanced micromobility data services and thoughtful regulation for aligning public benefit and private profit. Expected results and effects: The project aims to contribute to more sustainable means of transport by using bicycles, electric scooters, and other smaller vehicles under the micromobility category. The main contribution includes facilitating cooperation among micromobility stakeholders through e.g. proposing and testing data-sharing methods, identifying perpetual barriers to the use of micromobility, generating direct value for citizens, improving the safety of use, and fostering municipalities´ readiness to respond to the changes in the micromobility sector. Approach and implementation: The project consists of three main research work packages and one coordinating work package to explore the different needs of the municipalities, the operators, and the users. In the first work package, an overall understanding of data needs from different stakeholders will be mapped and discussed in workshops. For work package two, the data needs of the users will be addressed and the project will run an experiment together with the Trollhättan municipality. Work package three is about policy and standard that enables easier use and regulation of micromobility for the municipalities.
Item type: