National Transport Library Research Database

Modell för klimatneutrala transporter i en av Sveriges medelstora städer – skapandet av en inkluderande, trygg och hållbar mobilitet i Borlänge (A model for climate neutral transportation in one of Sweden´s middle sized cities – the shaping of an inclusive, safe and sustainable mobility in Borlänge)

Sponsors, duration, budget: Formas ; 2022-12-01 -- 2024-06-30 ; 1 499 861 kronorRegistration number:
  • Formas 2022-02386
Subject(s): Abstract: Borlänge ska vara klimatneutralt till 2030 och som strategi för att lyckas med det ska kommunen samverka brett med näringsliv, medborgare och akademi. Borlänge är en av de 23 Viable Cities-städerna som utvecklar metoder för att snabba på klimatomställningen och skapa förutsättningar för de transformativa samhällsförändringar som krävs. Kommunen har det senaste året byggt upp en kvadrupelhelixorganisation – ett innovationsteam – där 13 parter från dessa fyra samhällssektorer är representerade. Innovationsteamet har identifierat fem utmaningsområden som hela staden behöver arbeta med för att minska utsläppen. Allra högst har innovationsteamet och kommunen prioriterat transporter. Det är ett nyckelområde med stora utsläpp och stor potential att snabbt göra insatser som får effekt på klimatomställningen och som dessutom samtidigt bidrar till en mer jämlik och inkluderande stad. För att lyckas ställa om Borlänges transporter i linje med målet om klimatneutralitet krävs ett helhetsgrepp om insatser som omfattar såväl tekniska, finansiella, organisatoriska, policymässiga och beteenderelaterade lösningar. Det räcker inte att sätta upp laddstolpar. Det krävs långt större infrastrukturomvandlingar, investeringar, policyutveckling och beteendepåverkande åtgärder. Detta är extra relevant då vi samtidigt vill skapa en jämlik och socialt hållbar stad. Kommunen har erfarenhet av att kapacitetsuppbyggnad och samsyn i frågor om hållbart resande är helt centralt inom den egna kommunkoncernorganisationen. Men frågan är mer omfattande än så – regionen behöver också vara med, liksom medborgare, näringsliv och akademi. Vi vill skapa en modell för hur Borlänge, som en medelstor stad i Sverige och Europa, ska ta sig an den komplexa utmaningen att ställa om transporterna så att staden som helhet kan nå klimatneutralitet till 2030. För att skapa en modell behöver vi kartlägga och undersöka en mängd olika insatser som har effekt på klimatutsläppen men även bidrar till ökad jämlikhet. Undersökningarna behöver djupdyka i potentiella lösningar och undersöka investeringsbehov och förutsättningar. Lösningarna kan vara tekniska, organisatoriska, policymässiga och beteendepåverkande, eller en kombination av flera. Lösningarna behöver också kopplas till varandra i ett sammanhang – och det är detta som tillsammans bildar modellen. Modellen för Borlänges omställning av transporterna ska kommunen med samarbetspartners sedan kunna använda som underlag till ansökningar till kommande utlysningar från EU och nationellt håll. Modellen ska även kunna användas av andra medelstora städer med liknande förutsättningar.15-minutersstaden är ett växande koncept i Europa, som utgår från att omforma städer så att alla ska kunna tillgodose sina dagliga behov inom 15 minuter från sitt hem genom gång eller cykel. Konceptet är utformat för större städer. Det som är intressant utifrån Borlänges perspektiv är att många målpunkter redan är inom 15 minuter för många invånare, ändå faller ofta valet på bil som färdmedel framför mer hållbara alternativ. I projektet ska vi applicera 15-minutersstaden som koncept och undersöka hur det kan hjälpa oss framåt. 15-minutersstaden utgår från de urbana miljöerna, men för Borlänge och kringliggande region måste landsbygdsperpektivet läggas till - det gör vi genom att lägga till ett hela-resan-perspektiv som syftar till att skapa fungerande reskedjor med hållbara färdmedel. När utvecklingen mot klimatneutrala transporter kan möjliggöra större tillgänglighet för en större del av befolkningen, kan det också innebära att vald utformning cementerar sociala klyftor i samhället om planeringen inte utformas med hela befolkningen i åtanke. Klimatneutralt resande ska därför präglas av inkludering och att ha hela befolkningen i åtanke när man planerar den fysiska miljön. Ökad användning av aktiva färdmedel har tydlig koppling till minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar, typ 2-diabetes, förtidig dödlighet, cancerrelaterade dödsfall.Abstract: Borlänge will be climate neutral by 2030, and as a strategy for achieving this, the municipality will work together with the business community, citizens and academia. This project will help to create the conditions for the transformative societal changes that are required. The focus is on transportation, which is a key area with high emissions and great potential for rapid action that will have an impact on the greenhouse gas emissions, while also contributing to a more equal and inclusive city. New mobility solutions are often developed in larger cities. The 15-minute city is a growing concept in European cities, but how could it be applied to Borlänge? The project will create a model for how Borlänge, as a medium-sized city in Sweden and Europe, will tackle the complex challenge of transforming transports so that the city as a whole can achieve climate neutrality by 2030 while creating a more equal and inclusive city. The model will encompass different interdisciplinary solutions and the linkages between them. The model for Borlänge’s transformation of transports can then be used as a basis for future investments. The model can also be used by other medium-sized cities in Sweden and Europe.
Item type: