National Transport Library Research Database

Kvantifierbart beslutsstöd för hållbar infrastrukturplanering (Quantifiable decision support for sustainable infrastructure planning)

  • Sanne, Johan Michael
  • IVL Svenska Miljöinstitutet AB, Svenskt företag eller organisation, 556116-2446
Sponsors, duration, budget: Formas ; 2022-12-01 -- 2024-11-30 ; 3 030 057 kronorRegistration number:
  • Formas 2022-01983
Subject(s): Abstract: De flesta strategier för att minska klimatutsläppen från trafiken bygger på att frikoppla utsläpp från ökad trafik på grund av ekonomisk tillväxt och urbanisering, genom att förbättra bränsleeffektiviteten och byta bränslen. Även om sådana strategier skulle kunna göra det möjligt att nå klimatmålen i rätt tid, leder de till återkommande målkonflikter med andra hållbarhetsmål och rekyleffekter som skapas av inducerad trafik, stadsutbredning och erosion av delade och aktiva transporter. Alltmer forskning tyder på ett akut behov av en omställning av transportsystemet mot ett biloberoende, transporteffektivt, samhälle, med betydande effekter på både klimatutsläpp och andra hållbarhetsmål. Omställningen kräver omvälvande och genomförbara styrmedelspaket som kombinerar åtgärder för att minska biltrafiken med kompletterande åtgärder för ökade gemensamma och aktiva transporter. Tillgänglighetsstrategier, som består av rörlighet, närhet och digital uppkoppling, inklusive skifte från biltrafik till delade och aktiva transportsätt och en minskning av transportvolymerna, är de mest effektiva för att möjliggöra klimatmål och andra hållbarhetsmål samtidigt. Tillgänglighet skapas bäst genom styrmedelspaket där både stadsplanering och andra styrmedel samverkar: ombyggnad av gator, höjda parkeringsavgifter och privat parkering, hastighetssänkningar, miljözoner och kompensationsmekanismer som cykelbanor och förbättrad kollektivtrafik. Beslutsstödsverktyg för systemomvandling kräver andra utgångspunkter:1) Styrmedel bör införas för att nå hållbarhetsmålen, inte för att tillgodose en ständig efterfrågan på ökad biltrafik.2) Det utrymme som biltrafiken upptar måste värderas enligt dess alternativa användning, alltså de fördelar det ger för välbefinnandet.3) Hållbarhetsmål som biologisk mångfald, begränsning av klimatförändringar, luftföroreningar, buller och trafikolyckor måste värderas högre än värderingen av kortare restid.4) Bedömning av olikartade hållbarhetsfrågor kräver beslutsstöd som omfattar och integrerar heterogena data.5) Enskilda politiska åtgärder inom ett styrmedelspaket måste bidra till synergieffekter.6) Samordnade styrmedelspaket mellan olika planeringsmyndigheter dvs. stat, region och kommun utifrån en gemensam syn och målsättning för vad som ska uppnås och varför, samt hur varje aktör kan bidra till helhetslösningar, genom att iterera olika alternativ.7) Genomgripande och genomförbara (lagligt, accepterat och i god tid) styrmedelspaket, med hjälp av backcasting från ett önskat mål. Nuvarande beslutsstöd som används i ordinarie planering är inte lämpade för systemomvandling. Projektet kommer att utveckla ett Excel-baserat beslutsstödsverktyg som gör det möjligt för planerare, beslutsfattare och andra intressenter på alla nivåer att beräkna och utforma styrmedelspaket som samtidigt minskar klimatutsläppen och gör det möjligt att nå andra hållbarhetsmål avseende trängsel, buller, luftföroreningar och ekosystemtjänster. Verktyget gör det möjligt att1) Identifiera hur effekterna av befintlig utformning och användning av infrastruktur och de styrmedel som samverkar med dem påverkar tillgänglighet och hållbarhetsmål.2) Generera olika alternativ för styrmedelspaket som ska bedömas av planerare och intressenter, vilket möjliggör en iterativ designprocess.3) Kostnads-nyttoanalys och analys med flera kriterier för föreslagna styrmedelspaket som omfattar flera hållbarhetsmål samtidigt.4) Efterhandsanalys av genomförda styrmedelspaket samt verktyg för att anpassa sig utifrån erfarenheterna efter genomförandet.5) Utforma genomförbara styrmedelspaket med avseende på tekniska, rättsliga och praktiska omständigheter samt accepteras av relevanta intressenter.Abstract: Most strategies to reduce climate emissions from traffic are based upon decoupling emissions from increased traffic due to economic growth and urbanization, through improving fuel efficiency and changing fuels. Although such strategies might enable reaching climate goals in due time, they lead to recurring conflicts of objectives between other sustainability goals and rebound effects created by induced traffic, urban sprawl, and the erosion of shared and active transport. Increasing evidence indicates an urgent need for a transformation of the transport system towards a car-independent, transport efficient, society, realizing considerable effects on both climate emissions and other sustainability goals. The transformation requires disruptive and implementable policy packages, combining measures for reducing car traffic with complementary measures towards increased shared and active transport. Current decision-support used in regular planning is not suited to system transformation. Pilot decision-support indicators and tools for policy packaging, that can handle challenges requiring more disruptive solutions, have been developed for specific purposes. The project will develop an Excel-based decision support tool enabling planners, policymakers, and other stakeholders at all levels to calculate and design policy packages that simultaneously reduce climate emissions and enable accessibility and sustainability goals regarding traffic congestion, noise, health, and ecosystem services.
Item type: