National Transport Library Research Database

Beslutsstöd för hållbar utveckling av genomfartsleder (Decision support for sustainable development of thoroughfares)

  • Gemzell, Anna
  • RISE Research Institutes of Sweden AB, Svenskt företag eller organisation, 556464-6874
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-08-19 -- 2026-08-31 Registration number:
  • Trafikverket 2023/109296
Subject(s): Abstract: Runt om i landets kommuner pågår bebyggelseplanering och trafikplanering, som på-verkar städernas genomfartsleder. Det lokala intresset för stadsutveckling ställs mot det regionala och nationella intresset för tillgänglighet och framkomlighet i trafiksy-stemet. Både Trafikverket och kommunerna vill att genomfartslederna ska utvecklas men ofta på olika sätt. Detta är ett svårt och komplext planeringsproblem som kräver goda samverkansmodeller och effektiva analysmodeller i tidiga skeden. Det föreslagna projektet syftar till att öka kunskapen om hur genomfartsleder kan utvecklas, studera pågående och genomförda projekt och processer, studera målkonflikter och plane-ringsutmaningar, utvärdera analysmodeller för trafik, stadsmiljö och samhällseko-nomi, utveckla scenariomodeller samt slutligen ta fram ett underlag till en ”Plane-ringsguide för hållbar utveckling av genomfartsleder” som utgår från Trafikverkets Handbok för trafikstrategiskt arbete och rapporten Urbana stråk (Trafikverket 2020). Projektet genomförs av forskare vid RISE och Spacescape i samverkan med Trafikver-ket, Umeå, Gävle och Mora kommuner.Abstract: Throughout the country's municipalities, urban planning and traffic planning are underway, affecting the cities' thoroughfares. The local interest in urban development is set against the regional and national interest in accessibility and mobility in the traffic system. Both the Swedish Transport Administration and the municipalities want the thoroughfares to be developed but often in different ways. This is a difficult and complex planning problem that requires good collaboration models and effective analysis models in the early stages. The proposed project aims to increase knowledge about how thoroughfares can be developed, study ongoing and completed projects and processes, examine goal conflicts and planning challenges, evaluate analysis models for traffic, urban environment, and socio-economics, develop scenario models, and finally create a basis for a "Planning Guide for Sustainable Development of Thoroughfares" based on the Swedish Transport Administration's Handbook for Traffic Strategic Work and the report Urban Stråk (Swedish Transport Administration 2020). The project is carried out by researchers at RISE and Spacescape in collaboration with the Swedish Transport Administration, and the municipalities of Umeå, Gävle, and Mora.
Item type: