National Transport Library Research Database

Verifiering och värdering av kunskaper och kompetenser vid införandet av elektrifierade automatiserade fartyg

  • Praetorius, Gesa
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-09-01 -- 2026-03-31 Registration number:
  • Trafikverket 2023/98473
Subject(s): Abstract: Projektet ”Verifiering och värdering av kunskaper och kompetenser vid införandet av elektrifierade automatiserade fartyg” bygger på de resultat som presenteras i Larsson et al. (2023). I denna tidigare studie konstaterades att det finns en mängd frågetecken rörande införandet av nya elektrifierade och automationsförberedda färjor generellt och även specifikt för de vägfärjor som Färjerederiet tar emot med början 2024. Många av dessa frågetecken rör nya krav på personalens kunskaper och systemförståelse, både ombord och i landcentralen, Remote Operations Center (ROC) som ingår i konceptet. Ytterligare finns stora kunskapsluckor kring kompetensförsörjning både på kort och lång sikt. Den tidigare studien konstaterade också att kunskapsläget vad gäller effekten av elektrifierade och automatiserade fartyg är bristfälligt och erbjuder ett väldigt begränsat stöd i dagsläget. Föreliggande projekt avser därför att med hjälp av en vetenskaplig kompetensmodelleringsmetodik kartlägga kompetensbehoven som finns för att de nya färjorna ska kunna användas säkert och effektivt så snart som möjligt. Projektets resultat bedöms kunna accelerera detta i läget där inte tidigare erfarenheter finns och kunskapsläget är begränsat även om omställningen till automatiserad drift eventuellt är större än vad som förväntats. Arbetet bedöms som avgörande för att inte bara säkerställa rätt kunskaper hos personalen men också kunna användas som värdering av de kunskaperna, d.v.s. se vilka kunskaper som behövs och sedan att personalen uppfyller dessa oavsett om utbildning sker internt eller av extern aktör.Abstract: The project "Verification and evaluation of knowledge and competencies in the introduction of electrified automated vessels" is based on the results presented in Larsson et al. (2023). In this previous study, it was found that there are a number of question marks regarding the introduction of new electrified and automation-ready ferries in general and also specifically for the road ferries that Färjerederiet will receive starting in 2024. Many of these questions relate to new requirements for the staff's knowledge and system understanding, both on board and in the land centre, the Remote Operations Center (ROC) that is part of the concept. In addition, there are large knowledge gaps regarding skills supply both in the short and long term. The previous study also concluded that the state of knowledge regarding the effect of electrified and automated ships is inadequate and offers very limited support at present.
Item type: