Abstract: Målsättningen är öka kunskapen om forskningsresultat bland de problemägare som arbetar med att göra det enklare och säkrare att cykla. Vi har identifierat kunskapsluckor och behov hos våra målgrupper; handläggare och politiker, både på kommunal, regional och nationell nivå samt hos möjliga forskningsfinansiärer. Att fylla de kunskapsluckorna skulle också öka förståelsen hos politiker och finansiärer för behovet av forskning och därigenom, förhoppningsvis, underlätta finansiering av framtida forskning. Högre kompetens inom cykelområdet skulle i sin tur förbättra alla beslut inom hållbart samhällsbyggande, bidra till ökad och säker cykling, ökad trafiksäkerhet generellt, förbättrad folkhälsa genom minskad fetma och livsstilssjukdomar, kort sagt att bidra till flera av hållbarhetsmålen. Vi ser därför det här projektet som ett ”nyckelprojekt” som ska möjliggöra en snabbare utveckling på området och bidra till flera av målen i Agenda 2030.De forskningsresultat vi planerar att göra tillgängliga kommer alla från vårt nätverk av cykelforskare, från Luleå tekniska universitet i norr till Lunds universitet i söder, där cykelforskare är angelägna om att samverka för en större spridning av forskningsresultat. Projektet syftar till att utveckla en lärplattform[1] där vi samlar olika forskningsresultat från vårt nätverk och anpassar till de tänkta mottagarna. Vår tanke är att erbjuda problemägare på olika nivåer möjlighet att hålla sig informerade om vad som händer inom cykelrelaterad forskning och underlätta deras dagliga arbete och att ta välinformerade beslut. Poängen är också att formatet är webbaserat och därför kostnadseffektivt både för arrangören och deltagarna, lättillgängligt oavsett var i landet man är stationerad samt oberoende av individuella, fysiska eller ekonomiska möjligheter. [1] Lärplattform är en webbaserad kursmiljö för kommunikation mellan lärare och studenter/elever. Lärplattformar används idag i allt högre grad som komplement till traditionell undervisning, för e-lärande och flexibelt lärande. En lärplattform består av flera kursplatser, där varje kursplats kan beskrivas som ett virtuellt klassrum där kursdeltagare och lärare för en specifik kurs kan kommunicera säkert med varandra, och utbyta skyddade dokument. https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4rplattform 2021-02-01
Abstract: Our goal is to increase knowledge about research results among problem owners working with enabling easy and safe cycling. We have identified knowledge gaps and needs among our target groups; officials and politicians, both at municipal, regional, and national levels, as well as with potential research funders. Filling those gaps would also increase politicians’ and funders’ understanding of the need for research and thereby, hopefully, facilitate funding for future research. Higher competence in the bicycle area would improve all decisions in sustainable urban planning, contribute to increased and safe cycling, improve traffic safety in general, increase public health through reduced obesity and lifestyle related health issues, in short, to contribute to several of the 2030 Agenda Sustainable Development Goals. Therefore, we see this project as a "key project" that will enable faster development in this area.The results we intend to share come from our network of bicycle researchers, from Luleå university of technology in the north to Lund university in the south, where bicycle researchers are eager to collaborate for a wider spreading of bicycle research results.The project aims to develop an educational platform or virtual learning environment[1] where we gather research results in our network and adapt to the intended target groups. Our idea is to offer problem owners at different levels, the opportunity to stay well-informed about bicycle related research and facilitate their daily work and make well-informed decisions. The key is also that the format is web-based and therefore cost-effective for both the organizer and the participants and easily accessible regardless of where in the country one is based and regardless of individual, physical or financial abilities. [1] A virtual learning environment (VLE) is used as a complement to traditional education, e-learning and flexible learning. It is a platform made up by several courses, where each course can be described as a virtual classroom, where teachers and students in a course can communicate safely with protected documents. https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%A4rplattform 2021-02-01