Abstract: Lokal, regional och interregional kollektivtrafik behöver spela en avgörande roll för en samhällsutveckling i linje med de globala målen för hållbar utveckling, nationella transportpolitiska mål och regionala utvecklingsmål. Men den behöver också förändras utifrån nya behov. Genom att flytta fokus från kollektivtrafik till kollektiv mobilitet skapas nya perspektiv. För att den kollektiva mobiliteten ska kunna utgöra grunden för tillgänglighet i och mellan hållbara städer och regioner krävs ny kunskap som omsätts i förbättringar och förnyelse. Målet är att vidareutveckla en samlad kunskapsmiljö (K2) för kollektiv mobilitet – i forskningen, nära praktiken. K2 ska skapa mervärden som annars inte uppstår, men som är nödvändiga för en kunskapsbaserad omställning till hållbara städer och regioner. Tre sådana mervärden är i fokus: 1) Tillhandahålla en plattform för samverkan mellan forskare från olika organisationer och discipliner, samt mellan forskning och praktik 2) Skapa kritisk massa och kraftsamling kring en gemensam kunskaps- och innovationsagenda 3) Säkerställa att kunskap omsätts på sätt som bygger kapacitet och rustar organisationer att förbättra, förnya och fördjupa sitt arbete för hållbar tillgänglighet. Satsningen har ett tydligt fokus på innovation genom att centrat utvecklar och omsätter ny kunskap som främjar perspektiv- och positionsförflyttningar från traditionell kollektivtrafik till kollektiv mobilitet. Kollektiv mobilitet tar utgångspunkt i kollektivtrafiken, men öppnar upp bredare synsätt om hur den kan integreras med andra delade mobilitetstjänster och tillgänglighetslösningar. Satsningen innebär dessutom ett innovativt sätt att organisera samverkan mellan forskning och praktik, framför allt genom att K2 öppnar upp för forskare att medverka i centrat oavsett organisatorisk hemvist. Vi känner inte till något annat forskningscentrum som tidigare prövat en sådan öppen organisationsform. Bakom satsningen står ett partnerskap bestående av Region Stockholm, Västra Götalandsregionen, Region Skåne, Trafikverket, Malmö universitet, VTI och Lunds universitet. Lunds universitet kommer att fungera som administrativ värdorganisation. Satsningen avser perioden 1 januari 2025 till 31 december 2034.Abstract: Local, regional and interregional public transport needs to play a decisive role for societal development in line with the global goals for sustainable development, national transport policy goals and regional development goals. But it also needs to change based on new needs. By shifting the focus from public transport to collective mobility, new perspectives are created. In order for collective mobility to form the basis for accessibility in and between sustainable cities and regions, new knowledge is required that is translated into improvements and renewal. The goal is to further develop a collective knowledge environment (K2) for collective mobility - in research, close to practice. K2 must create added value that would otherwise not arise, but which is necessary for a knowledge-based transition to sustainable cities and regions. Three such added values are in focus: 1) Provide a platform for collaboration between researchers from different organizations and disciplines, as well as between research and practice 2) Create critical mass and gathering of power around a common knowledge and innovation agenda 3) Ensure that knowledge is transferred in ways that build capacity and equip organizations to improve, innovate and deepen their work for sustainable accessibility.The initiative has a clear focus on innovation, as the center develops and implements new knowledge that promotes shifts in perspective and position from traditional public transport to collective mobility. Collective mobility takes public transport as its starting point, but opens up broader views on how it can be integrated with other shared mobility services and accessibility solutions. The investment also means an innovative way of organizing collaboration between research and practice, above all by opening up for researchers to participate in the center regardless of organizational domicile. We are not aware of any other research center that has previously tried such an open organizational form.