Abstract: I detta projekt vill vi dels göra en samhällsekonomisk analys som tar hänsyn till både de hälsoekonomiska och transportekonomiska aspekterna. Med utgångspunkt i detta vill vi skapa regressionsmodeller och identifiera stationer där det finns särskild anledning att prioritera det preventiva arbetet. Projektet har följande tänkta arbetspaket och struktur: AP1. Beskrivning av OMÄ-händelsers fördelning i tid, rum, och storlek. Dessa kopplas till en samhällsekonomisk värdering av förseningar genom tidsvärden (prioriteringskriterier i Trainplan och tidsvärden enligt JNB, multiplicerat med 3,5 enligt ASEK). AP2. Beskriva och tillämpa cut-off metod för att identifiera vilka händelser som är lämpliga att följa upp i andra register (se beskrivning av nödvändiga data nedan). AP3. Beskriva och genomföra kontroll i register (se beskrivning av nödvändiga data) för att identifiera motiv och bekräftade suicidfall. Beskriva och genomföra koppling till hälsoekonomisk värdering av liv för bekräftade suicidfall. AP4. Regressionsmodellering, beskrivs mer utförligt i metodavsnittet nedan. AP5. Analys av modellernas avvikelser mot verkligheten, beskrivs mer i förväntat resultat nedan. AP6. Dissemination i en vetenskaplig artikel och en nationell konferenspresentation (på svenska), med bilder som går att sprida internt på Trafikverket.Abstract: In this project, we want to do a socio-economic analysis that takes into account both the health economic and transport economic aspects. Based on this, we want to create regression models and identify stations where there is a special reason to prioritize the preventive work. The project has the following planned work package and structure:AP1. Description of the distribution of OMÄ events in time, space and size. These are linked to a socio-economic evaluation of delays through time values (priority criteria in Trainplan and time values according to JNB, multiplied by 3.5 according to ASEK).AP2. Describe and apply the cut-off method to identify which events are appropriate to follow up in other registers (see description of necessary data below).AP3. Describe and carry out checks in registers (see description of necessary data) to identify motives and confirmed suicide cases. Describe and implement linkage to health economic valuation of life for confirmed suicide cases.AP4. Regression modeling, described in more detail in the methods section below.AP5. Analysis of the models' deviations from reality, described more in expected results below.AP6. Dissemination in a scientific article and a national conference presentation (in Swedish), with images that can be distributed internally at the Swedish Transport Agency.