Abstract: De höjda klimatambitionerna på EU-nivå ställer höga krav på omställning i medlemsländerna. Denna omställning kommer att få påtagliga och varierande stora effekter på olika hushåll. Dessa effekter är idag inte väl kända. Det finns därför anledning att tidigt analysera tänkbara effekter av de nya regleringarna, speciellt eftersom farhågor om ökade kostnader i närtid kan bidra till minskat stöd för klimatpolitiken. Ett sätt att bemöta potentiellt missnöje är att öka våra kunskaper om styrmedlens olika effekter så att tydliga utfästelser om t.ex. inkomstkompensation för politiken kan planeras i ett tidigt skede. Det här projektet ämnar fördjupa tidigare studier på fördelningseffekter av regleringar genom att studera tänkbara kompensationsåtgärder. Projektet syftar även till att analysera hur olika slags kompensationsformer och olika långtgående kompensation kan behövas för att föra de grupper som drabbas mest av bränsleprisökningar till samma relativa uppoffring som grupper som drabbas mindre.Abstract: The increased climate ambition at EU level places high demands on the transition in Member states. This transition will have significant and varying degrees of effects on different households. These effects are not well known today. There is therefore reason to analyse the possible effects of the new regulations at an early stage, especially since concerns about increased costs in the near future may contribute to reduced support for climate policy. One way to address potential dissatisfaction is to increase our knowledge of the different effects of policy instruments so that clear pledges on, for example, income compensation for the policy can be planned at an early stage. This project aims to deepen previous studies on distributional effects of regulations by studying possible compensatory measures.