National Transport Library Research Database

Brandutveckling i fritt exponerad E eller E+ klassade dukmembran i tunnelmiljö (Fire development in freely exposed E or E+ fire rated tunnel membranes in a tunnel environment)

  • Gehandler, Jonatan
  • RISE Research Institutes of Sweden AB, Svenskt företag eller organisation, 556464-6874
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-04-01 -- 2026-03-31 Registration number:
  • Trafikverket 2023/93053
Subject(s): Abstract: I dag används ofta en lösning i vägtunnlar som avleder läckande vatten från berget med ett dukmembran mellan berg och trafikutrymmet. Trafikverket har många funktionskrav för dukmembranet, varav ett berör brandskydd. Generellt gäller, för membranens fysiska egenskaper, att en bättre brandskyddsklass ger en sämre funktion inom andra områden såsom styrka och tålighet. Därför används i ett antal projekt dukmembran av lägre brandteknisk klass E+ (eller E, om all duk sprutas in). En E-klassad duk provas enbart genom exponering av liten låga på några enstaka watt (EN ISO 11925-2). För kravet E+ ställs även krav på att branden i duken självslocknar inom en given tid. Av produktionsskäl vid byggnation är det fördelaktigt att först montera membranet i stora etapper i taget och sedan applicera sprutbetong (vilket ger ett skydd mot brand i färdig anläggning i vägtrafikutrymmet). Detta har väckt frågor om oskyddade dukmembrans brandrisker under byggtiden där brandeffekten för ett byggfordon kan vara flera MW (i storleksordningen 5 000 000 gånger större än den småskaliga provningen). RISE har tagit fram en handbok för brandskydd under byggtiden för tunnlar. I diskussion med referensgruppen och fokusgrupper under projektet med handboken lyftes den stora osäkerheten med oskyddad dukars brandrisker av byggherrar likväl som entreprenörer och brandkonsulter. För andra utrymmen såsom installationsutrymmen kan det finnas fritt exponerad tunnelduk för färdig anläggning, men där är brandeffekten för ett elskåp mindre, i storleksordningen kW (dock i storleksordningen 1000 gånger större än klassificeringstestet), samt placerat på motsatt sida av dukmembranet. För dukmembran av brandklass B är det känt att de inte bidrar nämnvärt till en brands utveckling i en tunnel. Men för dukmembran av brandklass E saknas brandförsök i tunnelmiljö. En fortskridande brand längs dukmembranet kan inte uteslutas, vilket skulle äventyra personsäkerhet, leda till miljöpåverkan och förseningar samt leda till betydande projektkostnader. Projektet syftar till att utvärdera brandutvecklingen för E och E+ klassade dukmembran genom brandförsök i tunnelmiljö för brandeffekter från några kW (installationsutrymme) till flera MW (under byggtid). Resultatet kommer att komma Trafikverket, andra kravställare (till exempel SKB, SL, svenska kraft- och kommunikationsbolag) till nytta som underlag för framtida kravställningar och den kontinuerliga hanteringen av risken med dukmembran under byggtid och i installationsutrymmen för färdig anläggning. Tunnelbyggarentreprenörer kommer kunna bedöma risken med oskyddad tunnelduk under byggtid och därmed kunna hantera den på ett mer adekvat sätt. Räddningstjänst kommer få kunskap om hur en brand i tunnelduk beter sig.
Item type: