National Transport Library Research Database

Infiltrationssystem vid vägkanter för behandling av vägavrinning i Norden (Roadside swale/buffer strip infiltration systems for treatment of road runoff in Nordic countries)

  • Blecken, Godecke
  • Luleå tekniska universitet, Universitet eller högskola, 202100-2841
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-04-01 -- 2027-03-31 Registration number:
  • Trafikverket 2023/81831
Subject(s): Abstract: Vägar kan orsaka skador på miljön på många sätt. Ökad trafikbelastning och byggande av nya vägar, liksom underhåll, kan orsaka kort- och långsiktiga effekter på vattenmiljön på grund av utsläpp av förorenat avrinningsvatten. Att minska föroreningarna är därför en viktig utmaning för de nationella vägförvaltningarna (NRA). Olika åtgärder, såsom infiltrationssystem, byggs för att behandla dagvattenavrinning. Korrekt underhåll är också avgörande. CEDR-projektet Water Quality Call 2016 och NordFoU-projektet Reducing highway runoff pollutions (REHIREUP) avslutades nyligen. Dessa projekt producerade ny kunskap som kan implementeras, men identifierade också kunskapsluckor som behöver utforskas ytterligare. Som en uppföljning av dessa projekt, och därmed ett långt samarbete mellan norska Statens vegvesen (NPRA) och svenska Trafikverket (STA), föreslår vi en kontinuerlig gemensam insats på ämnen inom vägavrinningsföroreningar och tillhörande flöden under paraplyet NordFoU. Huvudsyftet med detta NordFoU-projekt är att öka kunskapen och ta fram vägledning om infiltrationslösningar som används för föroreningskontroll, samt att utbyta information om vattenföroreningsfrågor mellan projektpartner. Gemensamma ansträngningar för att möta gemensamma utmaningar är ekonomiskt effektivt, miljömässigt motiverat och ger mer valuta för pengarna. Ett stort fokus kommer att ligga på att producera resultat som direkt kan implementeras i t.ex. riktlinjer och handböcker för att bygga och förvalta vägar. Projektet kommer att använda litteraturgenomgång i kombination med provtagning och mätkampanjer för att samla in ny kunskap om ämnet.Abstract: Roads may cause harm to the environment in many ways. Increased traffic loads and construction of new roads, as well as maintenance, may cause short- and long-term effects on the aquatic environment due to the discharge of contaminated runoff. Pollution reduction is thus a key challenge for the national road administrations (NRAs). Different mitigating measures, such as infiltration systems, are built to treat storm water runoff. Proper maintenance is also critical. The CEDR project Water Quality Call 2016, and the NordFoU project Reducing highway runoff pollutions (REHIREUP) were recently finished. These projects produced new knowledge to be implemented, but also identified knowledge gaps that needs to be further explored. As a follow up of these projects, and thus a long cooperation between Norwegian Public Roads Administration (NPRA) and the Swedish Transport Administration (STA), we suggest a continuous joint effort on topics within highway runoff pollution and associated flows under the umbrella of NordFoU. The main purpose of this NordFoU-project is to increase the knowledge and produce guidance on infiltration solutions used for pollution control, and to exchange information on water pollution issues between project partners. Joint effort on mutual challenges is economically efficient, environmentally motivated and will give more value for money. A major focus will be on producing result that can be directly implemented in e.g. guidelines and handbooks for building and managing roads. The project will use literature review combined with sampling and measurement campaigns to gather new knowledge about the topic.
Item type: