National Transport Library Research Database

POWERSHIP - Safe ship collision and grounding hull design for SMR-powered ships

  • Ringsberg, Jonas
  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-08-01 -- 2027-10-31 Registration number:
  • Trafikverket 2023/94761
Subject(s): Abstract: Tuffare EU-krav på miljö- och klimatutsläpp från sjöfarten har återigen stimulerat diskussionerna om för- och nackdelar samt riskerna med små modulära reaktorer (SMR) i kommersiell sjöfart. Det finns nu ett starkt ökat intresse hos bl a redare, myndigheter, universitet och forskningsinstitut framförallt i Europa att studera och utvärdera SMR. Exempelvis blev det svenska nationella kompetenscentrumet ANItA operativt under 2022. ANItA bidrar till en gemensam bild och större gemensam förståelse av de behov som finns och de tekniker som kan uppfylla behoven och i det sammanhanget är även maritima applikationer av kärntekniken intressant. Projektet POWERSHIP kommer vara en del av ANItA och bidra till ny förståelse och kompetens inom området skeppsteknik för konstruktion av kommersiella fartyg med SMR. Det finns reaktorer som används idag i specialfartyg, men att tillåta SMR i kommersiella fartyg (om-/nybyggda) kommer kräva ändringar i klassningsregler och i standarder.Abstract: Tougher EU requirements on environmental and climate emissions from shipping have once again stimulated discussions about the pros, cons, and risks of small modular reactors (SMRs) in commercial shipping. There is now a strong increased interest among shipowners, authorities, universities and research institutes, especially in Europe, to study and evaluate SMR. For example, the Swedish National Competence Center ANItA became operational in 2022. ANItA contributes to a common picture and greater common understanding of the needs that exist and the technologies that can fulfil the needs, and in that context, maritime applications of nuclear technology are also interesting. The POWERSHIP project will be part of ANItA and contribute to new understanding and competence in ship technology for constructing commercial ships with SMR.
Item type: