National Transport Library Research Database

BiG A2024-08 Uppföljning av modell för sättning-tid för stabiliserad jord (BiG A2024-08 Follow-up of calculation calculate the relationship between time and settlement of stabilized soil)

  • Larsson, Stefan
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-02-15 -- 2025-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2024/28155
Subject(s): Abstract: I mitten av 1970- talet introducerades jordförstärkningsmetoden med pelarstabilisering och då användes kalk som bindemedel. För att kunna beräkna sambandet tid – sättning så antogs pelarna då fungera som dräner. Sedan slutet av 1980-talet används dock normalt bindemedel som ger betydligt högre hållfastheter, tex cement, slagg, flygaska, som också medför en betydligare tätare struktur vilket medför att modellen för dräner inte längre är möjlig att använda. Trots detta så anger TRVINFRA fortfarande att denna metod kan användas men då med en ”ad-hoc” anpassning men som gör modellen geomekaniskt obegriplig. Idag måste förstärkningar dimensioneras konservativt vilket leder till onödigt långa liggtider och ofta kombinerat med kostsamma överlaster som påverkar miljöbelastningen. En modell som grundas på geomekaniska principer medför att man på ett bättre sätt kan prediktera sättningars tidsförlopp och därmed kunna använda metoden på ett mer rationellt sätt. En rimlig modell medför också att man kan följa upp data från projekt och därmed skapa en användbar databas för erfarenhetsåterföring. Nu finns en rimlig och enkel modell: den är lovande och föreslås testas med uppföljningar i fält från utförda projekt. Projektet är en förstudie inför mer omfattande projekt där denna modell samt modeller som nu utvecklas på Chalmers och NTNU testas mot data från utförda projekt. I förstudien genomförs det tidsödande arbetet med att samla in tillgänglig data från utförda projekt och sedan göra en avgränsad analys huruvida det data som samlats in kan användas för senare större studier. Det data som samlas in i förstudien kommer dessutom att medföra underlag för erfarenhetsåterföring och utveckling av metoden och bedömning av erforderlig utveckling av kontrollmetoder.Abstract: In the mid-1970s, the ground improvement method Dry Deep Mixing was introduced, and lime was then used as a binder. In order to be able to calculate the relationship between time and settlement, the columns were then assumed to function as drains. However, since the end of the 1980s, binders that provide significantly higher strengths, such as cement, slag, and fly ash, are used, which also result in a significantly denser structure, which means that the model for drains is no longer possible to use. Despite this, TRVINFRA still states that this method can be used but with an "ad-hoc" adaptation that makes the model geomechanically incorrect. Today, improvements must be designed conservatively, which leads to unnecessarily long times and often combined with costly surcharges that affect the environmental impact. A model based on geomechanical principles means that one can better predict the time course of settlements and thus be able to use the method more rationally. A reasonable model also means that you can follow up on data from projects and thus create a useful database for experience feedback. Now there is a reasonable and simple model: it is promising and is proposed to be tested with follow-ups in the field from completed projects. The project is a preliminary study before more extensive projects where this model and models that are now being developed at Chalmers and NTNU are tested against data from completed projects. In the preliminary study, the time-consuming work of collecting available data from completed projects and then making a limited analysis of whether the data collected can be used for later larger studies is carried out. The data collected in the preliminary study will also provide a basis for experience feedback, development of the method, and assessment of the required development of control methods.
Item type: