Abstract: I detta projekt syftar vi till att belysa möjligheterna för effektivisering som kan uppnås med olika förändringar av det operativa upplägget av tågklarerarnas arbete. Vi syftar särskilt till att studera förändringar relaterade till de geografiska styrområdena. Varje tågklarerare är kvalificerad att arbeta med en delmängd av alla styrområden. För tillfället är kvalifikationsstrukturen för tågklarerare inte framtagen med hänsyn till skiftplaneringsprocessen och ad-hoc omplanering. Vissa kombinationer tillåter dock högre flexibilitet – medan andra kommer att begränsa planeringsalternativen. Därför kommer vi att studera hur kvalifikationsstrukturen (vem som är kvalificerad för vilka områden) påverkar dimensioneringen och flexibiliteten för skiftplaneringen och genomförandet. Om möjligt kommer vi även att analysera potentialen för förbättringar med optimerade kvalifikationskombinationer. Studien av kvalifikationsstrukturer betraktar de geografiska styrområdena som givna, vilket begränsar den uppnåbara planeringskvaliteten. Det andra delen av DACoD kommer därför att studera hur de geografiska styrområdena bör utformas med avseende på olika operativa kriterier – både vad gäller skiftplaneringen och trafikledningsarbetet. I detta ingår att studera vilka krav och mål en sådan design ska ha och hur en design påverkar tågklarerarens arbete. Vi kommer att utveckla en metod för att beräkna den bästa upddelningen av ett geografiskt område i styrområden för olika målfunktioner och vi kommer att analysera förbättringspotentialen med en optimerad styrområdesdesign. Det övergripande målet för DACoD-projektet är att göra det möjligt för Trafikverket att automatiskt hitta effektiva sätt att utforma styrområden och att besluta om kvalifikationsstrukturen för dessa områden. Med utgångspunkt i CAPMO-Train-projektet kommer vi också att visa hur man automatiskt hittar kostnadseffektiva och säkra tågklarerarskift som inte begränsas av nuvarande operativa upplägg utan lyfter fram förbättringspotentialen utanför nuvarande operativa ramverket.Abstract: In this project, we aim to illuminate the possibilities for increased efficiency achievable with different changes of the operational organization of train dispatchers’ work. In particular, we aim to study changes related to the geographical dispatching areas. Each train dispatcher is qualified to work with a subset of all dispatching areas. Today, the decision on which area combination each dispatcher is qualified for is not done with respect to the shift planning or replanning. However, some combinations will allow for higher flexibility—while others will limit the planning options. Thus, we will study how the qualification structure (who is qualified for which dispatching areas) impacts the dimensioning and flexibility for the shift planning and implementation. Moreover, we will analyze the potential for improvement with optimized qualification structures. The study of qualification structures considers the geographical dispatching areas as given, which limits the achievable planning quality. Hence, the second part of DACoD will be to study how the geographical dispatching areas should be designed with respect to various requirements—both concerning the shift planning and the dispatching work. This includes the study of which requirements and objectives such a design should have and how a design impacts the dispatching work. We will develop a method to compute the best partition of a geographic area into dispatching areas and we will analyze the potential for improvement with an optimized dispatching-area design. The overall goal of the DACoD project is to enable Trafikverket to automatically find effective ways to design dispatching areas and to decide on the qualification structure for the dispatching areas. Based on the CAPMO-Train project, we will also show how to automatically find cost-effective and safe train-dispatcher shifts that are not limited by the current operational setup but highlight the improvement potential outside the existing operational framework.