National Transport Library Research Database

Förbättrad testprocedur gällande kompositbromsblock under nordiska vinterförhållanden (Improved test procedure for composite brake blocks under Nordic winter conditions)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-03-01 -- 2025-04-30 Registration number:
  • Trafikverket 2024/6184
Subject(s): Abstract: Syftet med projektet är att på sikt dels kunna höja och varaktigt stabilisera säkerheten vid framförande av godståg utrustade med kompositbromsblock under vinterförhållanden dels att minska/ta bort de operativa anpassningar som järnvägsföretagen tvingas införa till följd av att fordon utrustas med kompositbromsblock (KBB) och därmed upprätthålla ett funktionellt och kostnadseffektivt kapacitetsutnyttjande. Anpassningarna, till exempel sänkt hastighet, påverkar kapaciteten i järnvägssystemet trots att det är en relativt liten andel godsvagnar i Sverige som är utrustade med KBB. Med nuvarande reglering kommer i princip alla vagnar vara utrustade med KBB år 2033. KBB:s bromsförmåga är inte tillförlitliga i vinterförhållanden. Det leder till att ett stort ansvar läggs på föraren som behöver motionera bromsarna ofta för att undvika isbildning. Motionering är att återkommande under färd anlägga bromsarna för att kontrollera bromsförmågan. Det finns även situationer där motionering inte kan ge önskad effekt. Med mer tillförlitliga bromsblock kan alltså trafiksäkerheten förbättras. Därtill påverkas inte heller tåglägen på ett negativt vis, där nödvändiga omläggningar i tidtabell och till och med inställda tåg leder till kostnader för infrastrukturförvaltare, järnvägsföretag och transportköpare samtidigt som det också leder till inkomstbortfall, i delar eller i sin helhet. Målet med projektet är att föreslå komplettering av den befintliga testproceduren så att man på ett relevant sätt kan utvärdera KBB:s bromsförmåga vid nordiska vinterförhållanden. Projektresultatet ska användas för att komplettera nuvarande teststandard för certifiering av KBB. Certifieringsstandarden förvaltas av den globala branschorganisationen för järnväg - UIC.Abstract: The purpose of the project is to, in the long term, partly be able to increase and permanently stabilize the safety when running freight trains equipped with composite brake blocks during Nordic winter conditions, and partly to reduce/remove the operational adaptations that railway companies are forced to introduce as a result of vehicles being equipped with composite brake blocks (CBB) and thereby maintain a functional and cost-effective capacity utilization. The adaptations, for example reduced speed, affect the capacity of the railway system even though it is a relatively small proportion of freight wagons in Sweden that are equipped with CBB. With current regulations, basically all wagons will be equipped with CBB by 2033. CBB's braking capabilities are not reliable in winter conditions. This leads to a great responsibility being put on the driver, who needs to exercise the brakes often to avoid ice formation. Exercising is repeatedly applying the brakes while driving to check the braking ability. There are also situations where exercise cannot produce the desired effect. With more reliable brake blocks, operational safety can thus be improved. In addition, train locations are not affected in a negative way, where necessary changes in timetables and even cancelled trains lead to costs for infrastructure managers, railway companies and transport buyers while also leading to loss of income, in parts or in full. The goal of the project is to propose a supplement to the existing test procedure so that CBB's braking ability in Nordic winter conditions can be evaluated in a relevant way. The project result is to be used to supplement the current test standard for certification by CBB. The certification standard is managed by the global industry organization for railways - UIC.
Item type: