National Transport Library Research Database

Utläggning och provtagning av obundet bärlager – simulering med hjälp av DEM (Construction and sampling of unbound bearing layer - simulation using DEM)

  • Englund, Jan
  • Skanska Sverige AB, Svenskt företag eller organisation, 556033-9086
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2023-12-01 -- 2025-12-20 Registration number:
  • Trafikverket 2023/95175
Subject(s): Abstract: Projektet syftar till att ge underlag för råd och rekommendationer (”Best practice”) riktat till anläggningsentreprenörer och infrastrukturägare vid utläggning och provtagning av obundna material samt metodik för att simulera framtida utläggning av cirkulära material. Utgångspunkten i aktuellt projekt är utläggning och provtagning av bärlager med kornstorleksfördelning 0-32 mm. Genom simuleringar med hjälp av diskret elementmetod (DEM) går det reda ut hur olika utläggningsmetoder påverkar kornstorleksfördelningen i olika punkter samt genom DEM ta reda på bästa sättet att ta ut prov för att verifiera detta. DEM-simuleringarna verifieras med utvalda fältmätningar. Separering av obundet material i exempelvis en vägkonstruktion medför att vissa partier kommer innehålla för finmaterial och andra partier bli för grovkornigt och ensgraderat. Båda delarna har en negativ inverkan på stabilitet och styvhet på det obundna lagret. Detta kan i sin tur leda till ökad spårbildning och uppsprickning av de ovanliggande bundna lagren med påverkan på konstruktionens funktion. Med en digital simuleringsmetodik kan bästa sättet att lägga ut obundna material samt hur dessa ska provtas som verifiering testat innan utläggning och därmed slippa "trial and error". Det blir därmed lättare att även studera effekten av att börja använda cirkulära material.Abstract: The project aims to provide a basis for advice and recommendations ("Best practice") aimed at construction contractors and infrastructure owners when laying and sampling unbound materials as well as methodology for simulating future construction with circular materials. The starting point in the current project is the construction and sampling of base course layers with a grain size distribution of 0-32 mm. Through simulations using the discrete element method (DEM), it becomes clear how different construction methods affect the grain size distribution at different points, and through DEM find out the best way to take samples to verify this. The DEM simulations are verified with selected field measurements. Separation of unbound material in, for example, a road construction means that some parts will contain too fine material and other parts will be too coarse-grained and single-graded. Both parts have a negative impact on the stability and stiffness of the unbonded layer. This, in turn, can lead to increased rutting and cracking of the overlying bonded layers with an impact on the function of the structure. With a digital simulation methodology, the best way to construct unbound materials and how these should be sampled as verification can be tested before laying out and thus avoid "trial and error". It will thus be easier to also study the effect of starting to use circular materials.
Item type: