VTI National Transport Research Database

Nya sätt att prova/klassa räckens förmåga att minska skadeföljden för motorcyklister – en förstudie (New ways to test safety barriers ability to reduce the consequences for motorcyclists - a pilot study)

  • Wenäll, Jan
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-02-14 -- 2024-11-15 Registration number:
  • Trafikverket 2023/35473
Subject(s): Abstract: Vägräcken provas enligt EN1317-2:2010 för obligatorisk CE-märkning. Provningen sker med personbilar och för vissa kapacitetklasser även med lastbilar och buss. En ständigt återkommande tilläggsfråga är kombinationen motorcykel och vägräcken. Som vi i stort sett aldrig provat, med något enstaka undantag. Vägräcken kan potentiellt utgöra en fara för en motorcyklist dels om de kör in i räcket och faller ovanpå vägräcket, dels om de kör omkull och glider in i räckets stolpar. För att mildra effekten av att liggande på marken glida in i räcket så finns en produktgrupp benämnd MPS, "Motorcycle Protection System". En slags kjol eller underglidningsskydd som monteras lågt ned på räcket. MPS-skydd brukas framför allt i sydeuropeiska länder och härstammar från franska krockprov som senare plockades upp av Spanien, där man skrev en provmetod UNE135900 som i sin tur senare adopterats av CEN och vidare bearbetats av gruppen CEN/TC226/WG1 med ambitionen att inkludera denna i EN1317-serien (som EN1317-8). Nu nåddes aldrig konsensus och via omvägen TS1317-8 har metoden idag blivit en TS, "Technical Specification", CEN/TS17342. Sverige, i varje fall VTI, har delvis varit kritiska till provmetoden i TS17342 beroende på att resultatet är mycket starkt beroende av svårkontrollerade parametrar som val av hjälm, hjälmens passform, den exakta träffbilden, kvaliteten på krockdocka och dess kalibrering, klädsel på dockan, friktionen mot mark med mera. Via SMC har en tankegång väckts eller förmedlats om att ersätta krockprov enligt TS17342 med en inledande datorsimulering av detsamma motorcyklistprov. Det här är en mycket intressant tanke, en hypotes som behöver provas. Därför söker vi, som ett första steg, medel för en förstudie och en projektplanering med ambition att därefter gå vidare med en fortsättning av projektet, där fysiska krockprov kan validera hypotesen om att det skulle vara tillräckligt med simulering enligt TS17342 och efterföljande krockprov enligt EN1317-2.Abstract: Safety barriers are tested according to EN1317-2:2010 for mandatory CE marking. The testing takes place with passenger cars and for certain capacity classes also with trucks and buses. A constantly recurring additional question is the combination of motorcycle and safety barriers. Safety barriers can potentially pose a danger to a motorcyclist if they drive into the safety barrier and fall on top of the barrier, or if they overturn and slide into the barrier posts. To mitigate the effect of lying on the ground sliding into the railing, there is a product group called MPS, "Motorcycle Protection System". A kind of skirt or underslip protection that is mounted low on the railing. MPS protection is mainly used in southern European countries and originates from French crash tests which were later picked up by Spain. The method has today become a TS, "Technical Specification", CEN/TS17342. Sweden, in any case VTI, has been partly critical of the test method in TS17342 due to the fact that the result is very strongly dependent on hard-to-control parameters such as the choice of helmet, the fit of the helmet, the exact impact image, the quality of the crash dummy and its calibration, clothing on the dummy, friction against ground and more. Via SMC, a line of thought has been raised or conveyed about replacing crash tests according to TS17342 with an initial computer simulation of the same motorcyclist test. This is a very interesting thought, a hypothesis that needs to be tested. Therefore, as a first step, we are seeking funds for a preliminary study and a project planning with the ambition to then proceed with a continuation of the project, where physical crash tests can validate the hypothesis that simulation according to TS17342 and subsequent crash tests according to EN1317 would be sufficient.
Item type: