National Transport Library Research Database

Hemarbete och dess effekter på pendling och fritidsresor – en del av det transporteffektiva samhället? (Remote work from home and its effects on commuting and leisure trips – a part of the transport-efficient society)

  • Mirzanamadi, Raheb
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-02-15 -- 2025-07-30 Registration number:
  • Trafikverket 2023/33961
Subject(s): Abstract: Restriktioner införda för att begränsa smittspridningen under Covid-19-pandemin orsakade kvardröjande förändringar av samhället avseende beteenden kopplat till arbete, utbildning, matvaruinköp, fritidsaktiviteter och transport. För transportsektorn var två förändringar under pandemin tydliga: (i) skiftet från arbetsrelaterade resor till virtuell mobilitet för dem som uppmanades eller tvingades arbeta hemifrån och (ii) skiftet från kollektivtrafik till andra transportmedel som privatbil eller cykling. Om andelen hemarbete kan hållas på samma eller nästa samma nivå som under pandemin kan det innebära en betydande minskning av arbetsrelaterade resor och kanske mindre rusningstrafik. Syftet med projektet är att identifiera sambandet mellan antalet dagar med hemarbete per vecka och antalet resor som görs både till och från arbetet, och under fritiden. Studien syftar inte till att undersöka frågor relaterade till arbetsmiljön i hemmet, utan undersöker istället förändringar i transportmönster och framtida transportplanering. Projektet kommer även identifiera och prioritera eventuella framtida forsknings- och utvecklingsbehov för studier av hemarbete som en del en framtida hållbar transportförsörjning. Projektet planeras att genomföras i fem steg: (1) litteraturstudie, (2) intervjuer med experter och arbetsgivare, (3) datainsamling via enkäter till utvalda företag, (4) statistisk modellering och (5) sammanställning i rapport eller vetenskaplig artikel. Resultaten av denna fallstudie kommer beskriva i vilken utsträckning hemarbete har ökat efter pandemin hos valda företag, potentialen för ytterligare distansarbete om det underlättas av arbetsgivaren, och den minskning av mängden arbetsrelaterade resor och fritidsresor som det ger upphov till samt hur det påverkar fördelningen mellan olika transportslag.Abstract: The restrictions during the Covid-19 pandemic resulted in changes across various aspects of life, such as work, education, grocery shopping, leisure activities, and transportation, even though it lasted a relatively short period. For the transportation sector, two notable changes during the pandemic were evident: (i) the shift from work-related travel to virtual mobility for those encouraged or compelled to work from home and (ii) the transition from public transportation to other modes like private cars or cycling. If the proportion of working from home can be maintained at the same or nearly the same level as during the pandemic, it could lead to a significant reduction in work-related trips and potentially alleviate traffic congestion. The purpose of the project is to identify the relationship between the number of days of working from home per week and the number of trips made both to and from work and during leisure time. The study does not aim to investigate issues related to the home working environment but, instead, aims to examine changes in transportation modes and future transport planning. The project also aims to prioritize and identify potential needs for further research and development in work from home and promote sustainable modes of transportation. The project is planned to be carried out in five steps, including: (1) literature review, (2) interviews with experts and employers, (3) data collection with surveys to selected companies and industries where their employees have the opportunity to work remotely, (4) statistical modelling, and (5) writing a report or a scientific article. The results of this case study will describe to which extend the remote work from home has increased after the Covid-19 pandemic in selected companies. It will explore the potential for further telecommuting, particularly if facilitated by the employer. Additionally, the study will examine the reduction in the amount of work-related and leisure trips, resulting from remote work, as well as analyze how working from home affects the distribution among different modes of transportation.
Item type: