National Transport Library Research Database

Undersökning av infiltrationskapacitet i vägens sidoområde (Infiltration capacity of road slopes)

  • Nordin, Linda
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-02-01 -- 2024-12-15 Registration number:
  • Trafikverket 2023/35513
Subject(s): Abstract: På senare år har efterfrågan på gröna sidoområden längs vägarna ökat. Gräsbevuxna innerslänter och diken kan användas för att rena dagvattnet och är estetiskt tilltalande. Beräkningar indikerar dock att vissa material som används för att underlätta växtetablering kan vara för täta och leda till oönskade effekter för väganläggning och omgivning. Det kan handla om att infiltration och avrinning i slänter och diken inte fungerar som tänkt och att vatten blir instängt i vägkroppen om sidoslänterna är för täta. Syftet med projektet är att förbättra pricksäkerheten i de dagvattenberäkningar som utförs i samtliga Trafikverksprojekt så att rätt dagvattenåtgärd väljs, både avseende rening av dagvatten och kontroll av stora vattenflöden. Målet, mer specifikt, är att genom mätdata förbättra möjligheten att sätta rätt värde på den hydrauliska konduktiviteten. Det långsiktiga målet är att Trafikverket ska ha rätt anläggning på rätt plats och bland annat undvika onödiga dagvattendammar. Abstract: In recent years, the demand has increased for green side areas along the roads. Grassy inner slopes and ditches can be used to purify stormwater and are aesthetically pleasing. However, calculations indicate that the infiltration capacity, or hydraulic conductivity, of some of the materials used to facilitate plant growth can be too low and hence lead to undesirable effects on the road construction and surroundings. It may be that infiltration and runoff on slopes and ditches do not work as intended and that water becomes trapped in the road structure if the hydraulic conductivity of the side slopes are too low. The purpose of the project is to improve the accuracy of the stormwater calculations that are carried out in all Swedish Transport Administration projects so that the right stormwater measure is chosen, both in terms of stormwater treatment and control of large water flows. The goal, more specifically, is to use measurement data to improve the ability to set the correct value for hydraulic conductivity. The long-term goal is for the Swedish Transport Administration to have the right facility in the right place and, among other things, avoid unnecessary stormwater ponds.
Item type: