National Transport Library Research Database

En förstudie om dynamisk belastning på krossmaterial och underliggande jordar samt korrelation till ändringar i underhåll (A pre-study on dynamic loading on granular materials and underlying soils and correlation to maintenance change)

  • Laue, Jan
  • Luleå tekniska universitet, Universitet eller högskola, 202100-2841
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-02-15 -- 2025-05-30 Registration number:
  • Trafikverket 2024/10771
Subject(s): Abstract: Det förväntas att det kommer att ske en ökning av tåghastighet och hjulaxellaster under de kommande årtiondena i Sverige. Medan den ökade hastigheten kräver mindre deformation, medför den ökade belastningen överdriven sättning, vilket accelererar nedbrytningen av korniga material i järnvägsspåren och därmed leder till ännu dyrare underhåll av järnvägsspåren. Därför är det nödvändigt att studera de dynamiska beteendena hos korniga lager under cykliska belastningar. Denna förstudie kommer att analysera gränserna för de antaganden som används inom svensk järnvägsingenjörspraxis och granska de senaste forskningsresultaten i litteraturen, med målet att erhålla en tydlig uppfattning om vilka forsknings- och riktlinjerevideringar som behövs för nästa generation av svensk järnvägsinfrastruktur. Fokus kommer att ligga på degraderingsprocessen för granulärt material under cykliska tågbelastningar och hur man kan ta hänsyn till denna effekt vid förutsägelser av spårsettlement och strategier för förebyggande underhåll. Diskussioner och litteraturgenomgång kommer att genomföras i detta syfte. Det slutgiltig målet är att mildra problemen med försämring av järnvägsspåren genom en bättre utformning av järnvägsspår och att minska underhållskostnaderna.Abstract: It is expected that there will be an increase in train speed and wheel axle loads in the next decades in Sweden. While the increased speed requires less deformation, the increased load causes more excessive settlement, and accelerating the degradation of granular materials in the railway track, leading to even more expensive railway track maintenance. Therefore, studying the dynamic behaviours of granular layers under cyclic train loads is necessary. This pre-study will analyse limits of the assumptions used in Swedish railway engineering practise and review latest research findings in the literature, aiming for a clear perspective of what research and guideline revisions are needed for next generation Swedish rail infrastructure. The focus will be on granular material’s’ degradation process under cyclic train loads and how to account for this effect in track settlement predictions and preventive maintenance strategies. Discussions and literature review will be conducted for this purpose. The ultimate aim is to mitigate the rail track deterioration problems with better railway track design and to reduce maintenance costs.
Item type: