National Transport Library Research Database

BIG 2024-10 Digital karakterisering av torv (BIG 2024-10 Digital characterisation of peat)

  • Rudebeck, David
  • Statens geotekniska institut (SGI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0712
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-08-21 -- 2025-11-30 Registration number:
  • Trafikverket 2024/9026
Subject(s): Abstract: Inom Trafikverket och SGI pågår sedan några år tillbaka projekt för att utöka kunskapen om byggnation på torv. Den befintliga kunskapen kan förenklat beskrivet utgöras av två delar: dels jordmekaniska teorier tillsammans med resultat från fält- och laboratorieförsök, dels av dokumentation och erfarenheter från tidigare genomförda byggnationer. Tidigare genomförda och nu pågående projekt syftar till att utöka den teoretiska (jordmekaniska) kunskapen om torv. Aktuellt projektförslag syftar till att stärka dels den teoretiska kunskapen men framför allt den erfarenhetsbaserade kunskapsuppbyggnaden av byggnation på torv. Det är idag oklart i vilken utsträckning erfarenheterna från tidigare projekt kan nyttjas för framtida projekt. Detta beror till stor del på osäkerheter om torvjordarna är jämförbara. Det finns således behov av en objektiv metod för att kunna beskriva (karakterisera) torv utifrån de faktorer som påverkar torvens byggnadstekniska egenskaper. I aktuellt projektförslag utvärderas en ny metod där låg- och mellanförmultnad torv karakteriseras genom mätning av fiberfördelning i ett prov. Fiberfördelningen avses att mätas och redovisas utifrån fiberlängd med dess tillhörande procentandel av provets totala torrvikt, liknande så som görs vid siktanalys av mineraljord. Detta görs genom digital fotoanalys med metoder hämtade från svenska pappersmassaindustrin. Metoden innebär ett nytt sätt att beskriva torv och kan tillämpas på alla Trafikverksprojekt (vägar, järnvägar) där låg- eller mellanförmultnad torv förekommer. Den möjliggör att erfarenheter från tidigare genomförda byggprojekt kan överföras till nya projekt genom en lämpligare jämförelse av torvjordarnas sammansättning.Abstract: Within Trafikverket and SGI, projects have been going on for a few years to expand knowledge about construction on peat. The existing knowledge can be simplistically described as consisting of two parts: on the one hand, soil mechanics theories together with results from field and laboratory tests, and on the other hand, documentation and experiences from previously completed constructions. Previously completed and now ongoing projects aim to expand the theoretical knowledge of peat. The current project proposal aims to strengthen partly the theoretical knowledge, but above all the experience-based knowledge of construction on peat. It is currently unclear to what extent the experiences from previous projects can be used for future projects. This is largely due to uncertainties as to whether the peats are comparable. There is thus a need for an objective method to be able to characterize peat based on the factors that affect its building technical properties. In the current project proposal, a new method is evaluated where peat is characterized by measuring fiber distribution in a sample. The fiber distribution is intended to be measured and reported on the basis of fiber length intervals with its associated percentage of the total dry weight of the sample, similar to what is done during sieve analysis of mineral soil. This is done through digital photo analysis with methods taken from the Swedish pulp industry. The method is tested on low and medium decomposed peat. The method constitutes a new way of describing peat and can be applied to all Trafikverkets projects (roads, railways) where low or medium decomposed peat is present. It enables experiences from previously completed construction projects to be transferred to new projects through a more reliable comparison of the composition of the peat soils.
Item type: