National Transport Library Research Database

Däckslitage och utsläpp av mikroplast och luftburna slitagepartiklar från vägfordon med eldrift (Tyre wear and emissions of microplastics and airborne wear particles from electric road vehicles)

  • Gustafsson, Mats
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-01-01 -- 2026-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2023/33540
Subject(s): Abstract: Däckslitage är en av de största källorna till mikroplaster och en viktig beståndsdel i trafikens partikelutsläpp till luft. Elektrifieringen av fordonsparken medför en risk att däckslitaget kommer att öka då eldrivna fordon är tyngre och har högre vridmoment än motsvarande fossildriva fordon. Bland tunga fordon har elektrifieringen kommit längst för stadsbussar. Stadsbussars körmönster är dessutom särskilt slitande för däck, då de innehåller många start och stopp och däckvridningar i svängar i låga hastigheter. Regummeringsföretaget COLMEC har följdriktigt noterat bland sina kunder att eldrivna bussars däck verkar slitas påtagligt snabbare än för andra drivlinor. För att uppskatta det ökade slitaget och få en ökad förståelse av de bakomliggande orsakerna avser detta projekt instrumentera bussar med och utan eldrift och registrera hur körmönster skiljer sig åt. Däck på fordonen följs upp genom att väga dem då de monteras och när de monteras av. Parallellt görs en laborativ studie i VTI:s däckprovningsanläggning, där slitage (genom partikelemission) av tunga fordonsdäck studeras vid olika grader av bromsning, styrvinklar och laster för att få underlag för en slitagemodell. Modellen valideras mot resultaten i fältstudien med bussar.Abstract: Tyre wear is one of the largest sources of microplastics and an important component of particulate emissions to air from traffic. The electrification of the vehicle fleet entails a risk that tyre wear will increase, as electric vehicles are heavier and have higher torque than their fossil fuel counterparts. Among heavy vehicles, electrification has come furthest for city buses. In addition, the driving patterns of city buses are particularly hard on tyres, as they include many starts and stops and steering at low speeds. The retreading company COLMEC has consequently noted among its customers that electric bus tyres seem to wear significantly faster than those of other powertrains. To estimate the increased wear and investigate the underlying reasons, this project intends to instrument buses with and without electric power and record how driving patterns differ. Tyres on the vehicles are monitored by weighing them when they are fitted and when they are removed. In parallel, a laboratory study is conducted in VTI's tyre testing facility, where the wear (through particle emission) of heavy vehicle tyres is studied at different braking, steering angles and loads to provide a basis for a wear model. The model is validated against the results of the field study with buses.
Item type: