Abstract: Projektet siktar mot att få en bättre förståelse av hur stora kraftsystem uppför sig vid brist på tröghetsmoment samt att studera möjligheter och begränsningar av elektroniskt tröghetsmoment. Projektet består av fem delmoment: utveckling av förenklade modeller av stora kraftsystem för att kartlägga och studera tröghetsmomentets roll i driften; mätningar i nätet för banmatning i Sverige; detaljstudie av stabilitetsfenomen vid brist på tröghetsmoment; studie av elektroniskt tröghetsmoment för att förbättra stabiliteten; spridning av resultat. Det fysiska tröghetsmoment i nätet för banmatning i Sverige minskas för närvarande och brist på tröghetsmoment förväntas att uppstå också vid vissa driftlägen i stora transmissionsnät som de ihopkopplade nordiska stamnäten. Det finns mycket begränsad erfarenhet i drift av stora nät med små mängder av tröghetsmoment. Resultat av projektet kommer att användas i design och drift av nätet för banmatning på 16 2/3 Hz samt i stora transmissionsnät.