National Transport Library Research Database

Hantering av osäkerheter vid provtagning och analys av tjärasfalt (Dealing with uncertainties in the sampling and analysis of tarred asphalts)

  • Kumpiene, Jurate
  • Luleå tekniska universitet, Universitet eller högskola, 202100-2841
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-01-01 -- 2025-02-28 Registration number:
  • Trafikverket 2023/97099
Subject(s): Abstract: Många äldre vägar innehåller tjärasfalt vilken i sin tur innehåller polycykliska aromatiska kolväten (PAH). Riskklassificering av tjärasfalt utgår ifrån totalhalten PAH uppmätt vid provtagning av asfalten. En stor mängd tjärasfalt hanteras som farligt avfall på grund av att uppmätta PAH-halter, vars representativitet för asfaltsmassorna är oklar. Syftet med det här projektet är att identifiera felkällor i provtagning, provhantering och analys av tjärasfalt och peka ut möjligheter till förbättring av processkedjan bakom riskklassificeringen. Tre metoder kommer användas för att uppfylla syftet. Befintlig institutionell, praktisk och vetenskaplig kunskap kommer sammanställas. Provtagning, provhantering och analys kommer observeras för att identifiera var praxis avviker från god vetenskaplig grund eller varierar mellan utövare. Slutligen kommer en intervjustudie utformas från ovanstående identifierade kritiska moment i utförandet för att få uttömmande information om hur dessa moment hanteras samt vilka förbättringsmöjligheter utövarna själva ser. Huvudleveransen blir en rapport om de felkällor som identifierats och möjligheter till förbättring genom nya riktlinjer. Abstract: Many older roads contain coal tar asphalt which in turn contains polycyclic aromatic hydrocarbons (PAH). Risk classification of coal tar asphalt is based on measured PAHs in asphalt samples. Large masses of coal tar asphalt are handled as hazardous waste based on these measured samples, the representativity of which is unclear. The purpose of this project is to identify sources of error in the sampling and analysis of coal tar asphalt and to point out opportunities for improvement of the risk classification process. Three methods will be used. Institutional, practical, and scientific knowledge will be compiled. Sampling and analysis of asphalt in regard to PAH content will be observed to identify where practice deviates from scientific grounds or vary between practitioners. Finally, a interview study will be conducted based on from the above identified critical steps to obtain exhaustive information about how these steps are conducted as well as which opportunities for improvement the practitioners see. The main delivery of this project will be a report on the sources of error that have been identified and opportunities for improvement through new guidelines.
Item type: