National Transport Library Research Database

INTER, inlandssjöfartens internaliseringsgrad

  • Sjöstrand, Henrik
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-03-01 -- 2025-10-30 Registration number:
  • Trafikverket 2023/98413
Subject(s): Abstract: Det finns en outnyttjad potential för inlandssjöfart i Sverige. Projektet syftar till att, med hjälp av forskningsbaserade metoder inom transportekonomi, ingående analysera inlandssjöfartens internaliseringsgrad och jämföra denna med internaliseringsgraden för motsvarande transporter på väg. En hypotes är att sjöfarten på inre vattenvägar (IVV) är mer internaliserad jämfört med vägtransporter med samma start- och målpunkt, och att detta kan bidra till svårigheterna att skapa konkurrenskraftiga transportupplägg på inre vattenvägar. Projektet syftar också till att analysera hur jämförelsen påverkas av i hur stor utsträckning de två transportsätten övergår till alternativa bränslen, elektrifieras eller blir mer energieffektiva. Denna studie svarar mot ett behov av att, ur ett kostnadsperspektiv, bidra till en förståelse om varför inlandssjöfarten har svårt att konkurrera med lastbilstransporter. En förutsättning för att åstadkomma en likartad internalisering för trafikslagen är att ha kunskap om internaliseringsgraden idag. Denna kunskap saknas till stor del när det gäller inlandssjöfarten, något som det tilltänkta projektet adresserar.Abstract: There is an untapped potential for inland shipping in Sweden. The project aims to comprehensively analyze the degree of internalization in inland shipping and compare it with the internalization for the corresponding road transports. A hypothesis is that inland waterway shipping (IWW) is more internalized compared to road transport with the same origin and destination, contributing to the challenges in creating competitive transport solutions on inland waterways. The project also aims to analyze how the comparison is influenced by the extent to which the two modes of transport switch to alternative fuels, electrify, or become more energy efficient. This study addresses the need, from a cost perspective, to contribute to an understanding of why inland shipping struggles to compete with road transports. A prerequisite for achieving full internalization is to have knowledge about the degree of internalization for the modes of transportation today. This knowledge is largely lacking when it comes to inland shipping, something that this project addresses.
Item type: