National Transport Library Research Database

KAJT: Simulering med ATO (SIMULATO) (KAJT: Simulation with ATO (SIMULATO))

  • Jansson, Emil
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-02-01 -- 2024-11-30 Registration number:
  • Trafikverket 2023/75820
Subject(s): Abstract: I projektet simuleras Skånetrafikens trafikeringsområde både dagens förutsättningar och i ett framtida GoA 4 scenario där tågen körs helt automatiskt utan personal ombord. Syftet med projektet är att via simulering undersöka hur punktlighet och andra utfallsmått påverkas. I nuvarande scenario modelleras tidspåslag som kan härledas till den variation som uppkommer i manuell körning, samtidigt beräknas vissa stopp som beror på exempelvis fordonsfel kunna hanteras snabbare idag eftersom det finns förare och annan personal på tågen. I ett GoA 4 scenario bedöms variationen i tågens körprofiler kunna minska betydligt, däremot tillkommer ibland längre tid för att åtgärda stopp p.g.a. fordonsfel eftersom personal behöver ta sig till det felande tåget. Simuleringarna görs för ett av flera presenterade tidtabellskoncept för södra Sverige med målår 2025.Abstract: In the project, Skånetrafiken's traffic area is simulated both for today's conditions and in a future GoA 4 scenario where the trains run fully automatically without staff on board. The aim of the project is to investigate via simulation how punctuality and other outcome measures are affected. In the current scenario, time supplements are modeled which can be derived from the variation that arises in manual driving, at the same time it is estimated that certain stops due to, for example, vehicle faults can be handled more quickly today because there are drivers and other personnel on the trains. In a GoA 4 scenario, it is estimated that the variation in the trains' running profiles can be significantly reduced, however, sometimes longer time is needed to handle stops due to vehicle failure as staff need to get on site to assist the failing train. The simulations are done for one of several presented timetable concepts for southern Sweden with a target year of 2025.
Item type: