National Transport Library Research Database

Geofysisk kartering av grundvattenegenskaper för byggande av transportinfrastruktur - Steg 2 (Geophysical characterization of aquifer properties för infrastructure construction - Part 2)

  • Martin, Tina
  • Lunds universitet, Universitet eller högskola, 202100-3211
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-04-01 -- 2027-03-31 Registration number:
  • Trafikverket 2023/121720
Subject(s): Abstract: Byggande av transportinfrastruktur medför ofta omfattande schaktningsarbeten, och då är det nödvändigt att känna till grundvattenförhållandena. Bestämning av de hydrauliska egenskaperna behövs för att kunna göra realistiska beräkningar av effekterna som följd av byggandet. Dessa bestäms idag med hjälp av borrning åtföljd av slug test eller provpumpning, vilket är kostsamt och endast ger punktinformation. Den geofysiska metoden DCIP (Direct Current resistivity and Induced Polarisation) tomografi kan ge rumslig information (3D modeller) om markens hydrauliska permeabilitet. MRS (MagnetResonansSondering) kan mäta magasinskoefficient och hydraulisk transmissivitet utan borrning och hydrauliska tester. Vi har i ett nyligen avslutat projekt (TRV 2020/12240) visat att DCIP är en robust metod som gav värden på hydraulisk permeabilitet som stämmer med värden från andra metoder i samtliga tre testområden. Utvärderingen av vad metoden kan upplösa begränsas dock av brist på relevanta referensdata. MRS gav bra resultat endast i ett av tre testområden p.g.a. störningskänslighet, dock skulle mätning med metoden i borrhål och med CPT-teknik vara mera robust. Detta projekt syftar till vidareutveckling för att ta fram verktyg som kan användas till att ta fram bättre underlag för hantering av grundvatten vid byggande av schakter, samt för skydd av grundvattenresurser. Målet är att det utvecklade verktyget ska bidra till mera ändamålsenlig och resursbesparande hantering av grundvatten vid byggande av transportinfrastruktur, så att det blir mera kostnadseffektivt och att miljöbelastningen minskar. I projektet ingår att göra uppföljande mätningar i de tre testområden som undersökts i projekt TRV 2020/122405, där det ingår kompletterande mätning med DCIP och mätning av MRS med CPT-teknik och i borrhål. Fördjupad analys av DCIP-data m.a.p. hydraulisk permeabilitet ska göras med nya algoritmer. Borrning, provtagning, CPT, HPT, MRS/NMR, slug test och provpumpning ska göras i utvalda punkter. Därefter laboratoriemätning av kornstorleksanalys, DCIP/SIP, NMR, permeabilitet på proverna. Abstract: Construction of transport infrastructure often involves extensive excavation work, and then it is necessary to have good control of the groundwater conditions for several reasons. Determination of the hydraulic properties is needed to be able to make realistic calculations of the effects resulting from the construction. Today, these are determined by means of drilling accompanied by slug testing or test pumping, which is costly and only provides point information. The geophysical method DCIP (Direct Current resistivity and Induced Polarisation) tomography can provide spatial information (3D models) about the hydraulic permeability. MRS (Magnetic Resonance Sounding) can measure reservoir coefficient and hydraulic transmissivity without drilling and hydraulic tests. We have shown in a recently completed project (TRV 2020/12240) that DCIP is a robust method that gave hydraulic permeability values that agree with values from other methods in all three test areas. This project aims at further development in order to produce tools that can be used to produce better data for the management of groundwater in the construction with excavations, as well as for the protection of groundwater resources. The goal is that the developed tool should contribute to more effective and resource-saving handling of groundwater when building transport infrastructure, so that it becomes more cost-effective and that the environmental impact is reduced. The project includes making follow-up measurements in the three test areas investigated in project TRV 2020/122405, which includes supplementary measurement with surface based geophysics and geophysical measurement of with CPT technology and in boreholes. In-depth analysis of DCIP data m.a.p. hydraulic permeability to be done with new algorithms. Drilling, sampling, CPT, HPT, MRS/NMR, slug test and sample pumping shall be done at selected points. Then laboratory measurement of grain size analysis, DCIP/SIP, NMR, permeability of the samples. Finally, comparative analysis is made of the hydraulic properties from all methods.
Item type: