National Transport Library Research Database

Cirkulär masshantering – planering och beslutsprocesser för ökad resurseffektivitet (CiMPla) (Excavated soil in circular use- planning and decision processes to increase resource efficiency  (CiMPla))

  • Eriksson, Linnea
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Formas ; 2022-12-01 -- 2024-11-30 ; 3 390 992 kronorRegistration number:
  • Formas 2022-01987
Subject(s): Abstract: Hanteringen av jord och bergmassor är en ständigt aktuell utmaning. Jord och bergmassor uppstår vid byggandet av infrastruktur- och byggprojekt och består av det som en gång fanns där innan det grävdes upp (jord, lera, sand, grus, sten). En stor andel av de massor skulle kunna användas i andra infrastruktur- och byggprojekt i närheten och på så vis minska användandet av jungfruliga produkter och mängden transporter. Enligt den nationella statistiken uppstår det om ca 40–60 miljoner ton jord och bergmassor i byggandet, men troligtvis är det mer, upp emot 150 miljoner ton massor. Trots det stora överskottet utgör återvunnen ballast (stenmaterial för konstruktion) en bråkdel av de material som säljs i Sverige (enligt statistik från UEPG endast ca 1%). Det finns dock en stor efterfrågan på ballast för bygg och anläggningsändamål, ca 100 miljoner ton stenmaterial levereras från svenska täkter varje år (SGU, 2022). Flera studier har visat att det går att cirkulera jord och bergmassor som uppstår i byggande i mycket större utsträckning. För att kunna öka cirkulariteten av jord och bergmassor är det viktigt att skapa en överblick över de hinder som föreligger, hos vilken/vilka aktörer som de finns och hur de skapar en helhet som försvårar cirkularitet och effektivitet inom masslogistiken. För att komma vidare måste man våga ifrågasätta gamla sanningar och tänka utanför boxen i skapandet av innovativa lösningar. Det handlar inte om en lösning utan om flera lösningar på olika nivåer och för olika aktörer som dessutom samordnas. Detta kräver interdisciplinär forskning bestående av logistikkompetens, urban och offentlig planering, taktisk planering inom privata verksamheter, geoteknik och kunskap om bergmaterial. Abstract: It is urgent that Sweden increase the use of recycled rock and soil materials and at the same time decrease the transport impact from these flows.  However, there are obstacles raised stopping the required change, i.e., 1) lateness of action, 2) legislation, and 3) lack of information and digital data. To develop sustainable circular solutions there is a need to understand which processes of planning, decision-making and action need to be coordinated to achieve as well as to understand the different actors, why they act in a certain way and when. The purpose of this project is to identify and propose solutions that can overcome obstacles for circular management of excavated rock and soil in construction. The aim is to develop an action plan for the different problem owners, public as well as private, and propose actions from a strategic level such as regional planning, local planning and jurisdiction down to an operational level such as classifications of materials, local development agreements and procurement with circularity in focus. The project is rooted in the crossing of three different research areas: the logistics of excavated soils (part of construction and urban logistics), urban planning and policy, and soil mechanics/soil materials engineering. The project group incorporates the entire value chain required to solve the problems related to achieving a circularity of excavated soil and rock materials.
Item type: