Abstract: Vi har stora problem med påkörningar av linräcken på 2+1-vägar. När en påkörning skett skall entreprenören markera stället med sidomarkeringsskärmar. Därefter har han ett antal dagar på sig att reparera skadan.
Det har tagits fram en anordning som skall träs över sidomarkeringsskärmen. På den finns ett antal krokar. I samband med att entreprenören sätter ut skärmarna så lyfter han upp linan på krokarna. Räcket fyller då hjälpligt sin funktion. Krockprov har utförts på VTI som stöder detta. Då räcket fungerar kan man ge entreprenören längre tid för reparationen och en patrull kan sättas upp som kan arbeta effektivt och säkert.
Provet kommer att genomföras i do Mariestad och do Västerås.Abstract: We have major problems with the rear-end of guard rails on 2 +1 roads. When a pile up occurred, the contractor shall select the site with side-marker screens. Since then he has a number of days to repair the damage.
It has developed a device to be wood over the side-marker screen. On a number of hooks. In conjunction with the contractor to put out the screens as he lifts up the rope on the hooks. The guard then fills passably its function. Crash tests have been performed on Four that supports this. Then railing works, you can give the contractor more time for repair and a patrol can be set up who can work effectively and safely.
The test will be conducted in Mariestad do and do Västerås