VTI National Transport Research Database

Utforskning av en dynamisk miljöbeskattning för ett hållbart och effektivt transportsystem (DATASETS: exploring DynAmic environmental TAxation for a Sustainable, Efficient urban Transport System)

  • Rumpler, Romain
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Formas ; 2022-01-01 -- 2024-12-31 ; 2 933 001 kronorRegistration number:
  • Formas 2021-01532
Subject(s): Abstract: Transporter, och de fordon som utför dessa för samhället så viktiga funktioner, är några exempel på källor som bidrar till bullret och utsläpp av luftföroreningar i vår stadsmiljö. Detta projekt syftar till att undersöka olika metoder för att mer precist kunna registrera och dokumentera hur mycket enskilda transporter bidrar till dessa i miljön, lokalt och globalt. Genom att definiera ett sammanvägt mått och implementera numeriska metoder för att kombinera effekten från enskilda fordon, är målet att kunna skapa kostnadskartor som återspeglar detaljerade uppskattningar av miljöpåverkan från stadstrafik, i nära nog realtid. Dessa uppskattningar skulle därefter möjliggöra optimering och styrning av trafiken ur miljö- och hälsosynpunkt i stadsdelar eller urbana miljöer som helhet. Bland potentiella tillämpningar och åtgärder som möjliggörs av det föreslagna projektet, kan nämnas de studier som för närvarande görs, t.ex. av Stockholms stad (bland andra initiativ världen över), för att med hjälp av tysta och miljövänliga lastbilar och leveranser i stadsmiljöer, stödja en övergång till natt-leveranser. I dessa fall är buller ett av de stora problemen, som blockerar införandet av denna typ av lösningar i någon större omfattning. De föreslagna metoderna ger möjligheter att förstå behoven och påverka utvecklingen mot renare och tystare fordon, samt att anta optimala leveransvägar och körscheman. I förlängningen kan ett utbyggt fungerande system erbjuda lösningar som stöder både tillämpning och utveckling av nya regler, betalsystem etc. där fokus ligger t.ex. på de enskilda bullerkällorna som bidrar mest.Abstract: In a context of rising concern for the health effects of noise, cumulated to other environmental factors such as air pollution, this project investigates the underlying fundamental methods in order to propose a model assessing the cumulative societal impact of noise emissions, air pollution, and congestion associated with road traffic.The proposed multidisciplinary research will establish a framework where direct trade-offs between these environmental factors are estimated, enabled by the definition of a common homogeneous aggregated metric. Among these environmental considerations, a specific research focus will be put on the complex question of their relative cost, as this remains to a large extent an open question in a context of growing demand for urban mobility. In particular, distributing the associated costs to individual contributors or specific events at the microscopic scale is a necessary step to take in order to be able to investigate the complex interactions impacting the transport system at a larger scale.A major outcome of the proposed project is to enable the meso-scale evaluations of the impact associated with transport sub-systems taking into account trade-offs between their societal benefits and cumulative environmental footprint, serving as a basis for dynamic environmental taxation. A representation via a Geographic Information System (GIS) dynamic tool will be developed in order to disseminate the results among stakeholders.
Item type:

Powered by Koha