National Transport Library Research Database

Kallasfalt Kontrollerad med Ultraljud (KalKUL): Ny metodologi för in-situ karakterisering och förbättring av interaktionen mellan bitumen emulsioner och ballast mineral (Cold-Mix Asphalt Controlled by Ultra-Sound (CMACUS): Novel methodology for in-situ characterisation and improvement of interactions between bitumen emulsions and aggregate minerals)

  • Antzutkin, Oleg
  • Luleå tekniska universitet, Universitet eller högskola, 202100-2841
Sponsors, duration, budget: Formas ; 2022-01-01 -- 2024-12-31 ; 2 999 064 kronorRegistration number:
  • Formas 2021-01515
Subject(s): Abstract: Kallasfalt innebär att bindemedlet i asfaltmassan blandas med ballast i emulsionsform. Kallteknik ger betydligt lägre koldioxidutsläpp och energiåtgång än konventionell varmmassa. Kallasfaltteknik har i perioder använts i Sverige med varierande framgång. Men det är ännu inte klarlagd om förklaringen till brytningsproblemen är kopplat till "alkali-silika-ratio" (ASR)-talet av de valda mineral, den specifika ytan på den finaste fraktion av ballastmineraler eller om det är andra egenskaper, exempelvis aktiva yt-sajter på mineral ytor och deras växelverkan med bitumen och emulsionsadditiver som styr fenomenet. Det är heller inte klarlagd hur problemet ska identifieras eller hanteras. Därför fokuserar detta projekt på att utreda vad som händer då kallmassan bryter vid fel moment och metoder för att hantera problemet. Ackumulerade erfarenhet och våra egna förstudier pekar på att problemet är ytkemiskt och därför finns det möjligheter att det antingen kan hanteras genom kontroll eller anpassning av ballastmaterialet eller genom specifika förändringar i emulsionen och anpassning av additivers sammansättning. En specifik metod som kommer att utvärderas är ultraljudsbehandling av emulsionen (homogenisering) samt i samband med att massan beläggs med brytare (ultraljuds-strykning). Abstract: The use of cold mix asphalt compared to standard hot mix asphalt results in a lower energy consumption and CO2 emission, options for intermediate storage of a cold asphalt mix, low investment costs in production equipment and improved environmental conditions for the working force. To be able to apply this technology as high-performance asphalt the use of harder bitumen as a binder is necessary. However, this leads to problems with curing of the bitumen emulsion. The chemical processes controlling the curing are poorly understood and that is still a key research question to be properly addressed.In this project we will identify and map parameters that influence breaking, coalescence and structure build up in relation to the mineralogy and the surface characteristics of the aggregate fraction in cold mix asphalt during its production and laying (mixing, compaction and curing). We developed dynamic (NMR relaxation and diffusion) and solid-state NMR methods for studies of interactions between bitumen emulsions and different minerals. To better control and accelerate the process we will develop and evaluate ultrasound based methods for homogenisation of emulsions and to accelerate breaking by ultrasound ironing. We also aim to develop test methods and guidelines for choosing raw materials suitable in the design of high performance cold mix asphalt. This project is supported by industrial partners: Nynas AB (producer of bitumen emulsions) and a road paving company PEAB Asphalt. 
Item type: