National Transport Library Research Database

Klimatanpassning och riskreducering av svensk järnvägsinfrastruktur (AdaptRail) (Climate Adaptation and Risk Mitigation of Swedish Railway Infrastructure (AdaptRail))

  • Garmabaki, Amir
  • Luleå tekniska universitet, Universitet eller högskola, 202100-2841
Sponsors, duration, budget: Formas ; 2023-01-01 -- 2025-12-31 ; 3 000 000 kronorRegistration number:
  • Formas 2022-00835
Subject(s): Abstract: Målen med projektet är: Mål 1: Att utveckla BSS för risk-, sårbarhets- och klimatanpassning möjligheter, genom att integrera modeller för klimatförändring och modeller för risk- och uthållighetmodeller för infrastruktur som är baserade på AI. Mål 2: Att validera och demonstrera effekten av klimat tåliga ramverk för järnvägsinfrastruktur under olika framtida klimatförändringsscenarier. Detta projekt tar upp följande kortsiktiga mål: - Bättre förståelse för klimatpåverkan och dess inbördes samband med anläggningarnas tillstånd och trendprognoser för klimatförändringar för järnvägsinfrastruktur för olika klimatscenarier. - Utvecklar tillståndslösningar för järnvägsinfrastruktur genom att integrera prognosmodeller för klimat, med satellit- och infrastrukturdata. - Utveckla risk- och sårbarhetsanalyser för klimatförändringar för järnvägsinfrastruktur. De långsiktiga målen för projektresultaten är att: -Öka medvetenheten om klimatförändringarnas effekter. - Stärka forskningen inom hållbara transporter på nationell och EU-nivå. - Stärka samarbetet mellan olika transportplanerare, transportexperter och kommuner som är intresserade av klimatförändringens effekter på medborgarnas liv. - Förbättra motståndskraften hos järnvägsinfrastrukturen genom klimatanpassning. - Underlätta ändring och utveckling av nationell policyers och regelverk.Abstract: Future transport infrastructure will be more interconnected and complex and thus more vulnerable to the natural hazards due to climate change such as higher sea levels, floods, landslide, high temperatures and heat waves, and more extreme weather events, leading to huge financial and environmental loss . In Swedish railway infrastructure, weather-related failures in switches and crossings (S&C) cause about 50% of train delays, where winter maintenance of switches and crossings costs on average 300MSEK annually.The aim of the project is to improve the resilience of the railway infrastructure from adverse weather conditions by implementing climate adaptation strategy in design, operation, and maintenance. This requires new decision support system for infrastructure management where models for climate change are integrated. Such an integration can be achieved by employing AI-based tools and techniques for leveraging the climate change data, and meteorological data as well as the operation and maintenance data of rail infrastructure. By achieving this goal, AdaptRail project contributes to creating new pathways towards design, operation, and maintenance of climate-resilient rail infrastructure. It is expected that this project contributes about 8-10% reduction in disruptions and 5-10 % decrease in operation and maintenance costs by providing an smart alert management system. 
Item type: