Abstract: Projektförslaget INCITESHIP syftar till att reducera det utstrålade bullret från fartyg. INCITESHIP demonstrerar att undervattensbuller kan tas med i sjöfartens miljöarbete och hjälper till att utveckla sjöfarten till att hantera sin totala miljöpåverkan. Detta kommer att göras genom att ta fram ett incitamentssystem som kan användas för att belöna tysta fartyg. I systemet ingår en ny typ av mätstation för kvalitetssäkrad och kostnadseffektiv bullermätning av fartyg i kommersiell trafik. Denna utvecklas och implementeras i projektet. För att systemet ska kunna användas i rådande incitamentssystem såsom Clean Shipping Index behövs en form av “miljöpoäng” sättas för en-skilda fartyg, baserat på en sammantagen bedömning av dess miljöpåverkan utifrån uppmätt bullernivå. INCITESHIP gör detta genom att kvantifiera undervattensbullrets miljöpåverkan på fisk, marina däggdjur och ryggradslösa djur, och slå samman dessa bedömningar till en sammanvägd poäng. Detta poängsystem utvecklas och förankras i samverkan med fartygsägare och andra behovsägare. Utöver att ta fram ett nytt incitamentssystem kommer projektet också att genomföra riktade insatser för att höja kunskapsnivån kring fartygs undervattensbuller i sjöfartsbranschen och motivera fartygsägare att engagera sig i sina fartygs undervattensbuller och genomföra bullerreducerande åtgärder.Abstract: The project proposal INCITESHIP aims to reduce the radiated noise from ships. Underwater noise is an understudied aspect of a ship's environmental impact on the sea, and the knowledge in this area needs improvement. Measuring underwater noise is costly and requires specialized expertise, resulting in few providers offering such measurements. These factors hinder the development of knowledge about ship underwater noise and effective noise reduction measures. Additionally, there are no prediction tools available to forecast noise levels from individual ships. Existing policies for ship underwater noise also lack a clear connection to the noise levels of individual ships and their environmental impact, making them blunt instruments and hindering broad dissemination and acceptance in the maritime industry. The level of knowledge about underwater noise and measures for its reduction is generally low in the maritime industry, contributing to concerns about upcoming regulations and their effects on operations.