Abstract: Trafikverkets arbete för att förbättra punktligheten i järnvägssystemet berör många olika områden, där förbättrade analysmetoder, ökad kunskap och förståelse och konkreta åtgärder går hand i hand. Detta projekt utgår från uppskattningar av hur störningar påverkar slutförseningar, så kallade förseningsbidrag (vilket inte är samma sak som merförseningar). Förseningsbidrag indikerar resandes förseningspåverkan av olika störningar vid ankomst till slutdestinationen. Genom att kombinera förseningsbidrag med uppskattningar om antal resande och samhällsekonomiska värderingsgrunder avser projektet att beräkna de samhällsekonomiska kostnaderna för olika händelser och störningar. Denna värdering kan utgöra en kompletterande grund för prioritering av underhålls- och andra åtgärder för ökad rättidighet.Abstract: The Swedish Transport Administration's work to improve punctuality in the railway system affects many different areas, where improved analysis methods, increased knowledge and understanding and concrete measures go hand in hand. This project is based on estimates of how disruptions affect delays, so-called delay contributions (which is not the same as delay increments). Delay contributions indicate the traveller's delay impact of various disturbances upon arrival at the final destination. By combining delay contributions with estimates of the number of travelers and socio-economic valuation bases, the project intends to calculate the socio-economic costs of various events and disruptions in the railway network. This assessment can form a supplementary basis for prioritizing maintenance and other measures for increased timeliness.