National Transport Library Research Database

ASSIST - Digital assistent för resilient trafikledning vid rutinarbete och samhällsstörningar

  • Lundberg, Jonas
  • Linköpings universitet, Universitet eller högskola, 202100-3096
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-01-15 -- 2027-01-15 Registration number:
  • Trafikverket 2023/96181
Subject(s): Abstract: I projektet ASSIST utforskar vi hur så kallade digitala assistenter kan ges förmåga att förstå och stödja operatörer vid både rutinsituationer och onormala händelser. I forskningsprojektet utformar vi och testar en proof-of-concept-prototyp av en digital assistent. Vårt fokus är digitala assistenter som hanterar trafiksituationer tillsammans med operatörer (human-in-the-loop), till exempel genom delegering och automatisk övervakning. Vi undersöker hur AI-tekniker som för närvarande utforskas för luftfart (stöd för piloter, flygtrafikledare) kan tillämpas för att över stora ytor (även öppet hav) hitta, uppmärksamma, och ge stöd i hantering av potentiella situationer. I farleder kan det gälla både platsspecifika anpassningar, exempelvis separationsavstånd i förträngningar och mer komplexa avvägningar så som tid och tillgång till stödfunktioner (t.ex. lots). Utöver detta undersöks hur externa faktorer som exempelvis väder skulle kunna degradera automationens förmåga och leda till icke-adekvata beslut. Vi ser även att den digitala assistenten kan förmedla kontakt och förenkla koordinering mellan olika aktörer under större händelser.Abstract: In the ASSIST project, we explore how so-called digital assistants can be given the ability to understand and support operators in both routine situations and abnormal events. In the research project, we design and test a proof-of-concept prototype of a digital assistant. Our focus is digital assistants that manage traffic situations together with operators (human-in-the-loop), for example through delegation and automatic monitoring. We investigate how AI technologies currently being explored for aviation (support for pilots, air traffic controllers) can be applied to find, alert, and provide support in handling potential situations over large areas (including open ocean). In waterways, this can apply to both location-specific adaptations, for example separation distance in constrictions and more complex trade-offs such as time and access to support functions (e.g. pilots). In addition to this, it is investigated how external factors such as weather could degrade the automation's ability and lead to non-adequate decisions. We also see that the digital assistant can mediate contact and simplify coordination between different actors during major events.
Item type: