National Transport Library Research Database

Forskning på disruptivt teknikkoncept för effektivare elektriska fartygsdrivlinor (Research on disruptive technology concept for more efficient electric ship drivelines)

  • Hagnesia Maritime AB, Svenskt företag eller organisation, 559297-4090
Sponsors, duration, budget: Energimyndigheten ; 2021-12-18 -- 2024-09-16 ; 3 663 345 kronor (beviljat totalbelopp)Registration number:
  • Energimyndigheten 2021-200530
Subject(s): Notes: Program: Sjöfartsprogrammet. Projektnummer: P2021-00274 Online resources: Abstract: Syftet är att förvärva ny kunskap och nya färdigheter som kan ligga till grund för beslut att utveckla nya, effektivare och mer miljövänliga produkter av klassen elektriska propulsionsenheter. Kärnan i denna ambition är Hagnesias innovativa elmotorteknik tillsammans med Kongsberg Maritime Sweden ABs mångåriga erfarenhet av att utveckla och tillverka just elektriska propulsionsenheter. I utredningsarbetet inför denna ansökan har bl.a. konstaterats att Hagnesias motor har potentialen att för en enhet på ca 5 MW förbättra verkningsgraden med åtminstone 1% och samtidigt åstadkomma en minskning av propulsionsenhetens hydrodynamiska tvärsnittsarea. För ett hybridfartyg med märkeffekten 10 MW motsvarar detta en årlig minskning av bränsleförbrukning på i storleksordningen 273 000 liter. Om bränslet är fossilbaserad diesel så minskas utsläppen med ca 730 000 kg CO2 per år. För batterifartyg blir resultatet ca 2-3% mindre mängd batterier och lägre olastad vikt för samma räckvidd.
Item type: