Abstract: Forskningsbaserade kvantifieringar av hälsokonsekvenserna till följd av en specifik luftföroreningsexponering rapporterar inte sällan en total börda av ganska olika storlek, främst beroende på vilka exponerings-responsfunktioner och eventuella trösklar som inkluderats. Det finns nu stort behov av att analysera effekterna av vägtrafikens föroreningar, partiklar och NO2 i senare års vetenskapliga studier samt att undersöka vad forskare och expertgrupper i andra länder anser vara de lämpligaste, vetenskapligt underbyggda exponerings-responsantagandena särskilt för andra utfall än de fåtal som beskrivs i WHO AQG 2021, främst för uppkomst av allvarliga, kroniska sjukdomar (morbiditet) samt effekter på barn. Projektet syftar till - att analysera hur morbiditetseffekter av kvävedioxid i sig kan uppskattas med direkta beräkningar utifrån publicerade epidemiologiska samband med stark evidens (inte utifrån en antagen relation till mortalitetskostnaden), samt hur NOx-emissioner därmed ska värderas - att studera hur beräknade ohälsokostnaderna för slitageemissioner mätt som PM10 påverkas av senare års resultat om sambanden mellan PM10, slitagepartiklar och mortalitet - att bedöma vilka effekter av vägtrafikens föroreningar, specifikt kväveoxider och partiklar, på barns hälsa som det finns olika grad av evidens för och hur utifrån detta hälsokonsekvenserna av emissioner kan uppskattas och värderas - att föreslå en metod att uppskatta kostnader för emissioner genererande exponering för sekundärt bildade partiklar Projektet bygger till stor del på analyser av vetenskapliga artiklar samt synteser med beräkningar av vilka konsekvenser för ohälsobörda och ohälsokostnader som alternativa antaganden medför.Abstract: Research-based quantifications of health consequences due to specific air pollution exposure often report a total burden of varying magnitude, primarily depending on the exposure-response functions and any thresholds included. There is now a significant need to analyze the effects of traffic-related pollutants, particles, and NO2 in recent scientific studies, as well as to examine what researchers and expert groups in other countries consider to be the most appropriate, scientifically supported exposure-response assumptions, especially for outcomes other than the few described in the WHO AQG 2021, primarily for the development of serious chronic diseases (morbidities) and effects on children. The project aims to - analyze how morbidity effects of nitrogen dioxide itself can be estimated through direct calculations based on published epidemiological associations with strong evidence (not based on an assumed relationship to mortality cost), and how NOx emissions thus should be valuated. - study how the health costs of estimated wear emissions, measured as PM10, are influenced by recent years' outcomes regarding the relationships between PM10, wear particles, and mortality. - assess the effects of traffic-related pollutants, specifically nitrogen oxides and particles, on children's health for which there is varying degrees of evidence and how, based on this, the health consequences of emissions can be estimated and valuated. - propose a method for estimating costs of emissions generating exposure to secondarily formed particles. The project relies heavily on analyses of scientific articles and syntheses with calculations of the consequences for the burden of disease and health costs that alternative assumptions entail.