Abstract: Syfte och mål: Med ökad urbanisering och växande städer ökar konkurrensen om stadens utrymme vilket skapar mer komplexa trafiksystem där fordon och stadens invånare behöver interagera med varandra. Smarta urbana trafikzoner syftar till att skapa smarta lösningar i staden som bidrar till ökad flexibilitet i hur stadsrummet nyttjas, effektivare transporter och ökad trafiksäkerhet. Målet är att fylla de luckor som identifierats i tidigare steg av projektet och gräva djupare i de delar som skapar förutsättning för implementering av smarta zoner. Förväntade effekter och resultat: Projektet förväntas leda till att städer får utökad förmåga att nyttja smarta digitala lösningar i trafik- och stadsplaneringen. Projektet ska också leda till att fler transportköpare och transportörer samarbetar med städer och väljer att nyttja möjliggörande teknik som geofencing/styrande hastighetsstöd för att dynamiskt anpassa hastighet och/eller körsätt i staden som innebär en ökad trafiksäkerhet & trygghet, lägre bullernivåer & luftföroreningar och ökad trafik- och transporteffektivitet. Upplägg och genomförande: Projektet genomförs i 7 olika arbetspaket. AP1 ansvarar för ledning av projektet. Inom AP6 ingår tre piloter som bygger vidare på de tester som gjordes under tidigare projekt: P1 Effektiva lastplatsytor, P2 Säkra och trygga delade stadsytor, P3 Effektiva och säkra byggtransporter i stadsmiljö. AP4 stöttar i systemintegrationen och AP5 utför analyser genom bla simuleringar för uppskalning. AP2 fokuserar på planering, policy och regelverk för smarta zoner och AP3 på att förstå vilken data som behövs och framtida kravställan på kvalitet. AP7 tar fram material för resultatspridning.Abstract: Purpose and goal: With increased urbanization and growing cities, competition for the city´s space increases, which creates creates more complex traffic systems where vehicles and the city´s residents need to interact with each other. Smart urban traffic zones aim to create smart solutions in the city that contribute to increased flexibility in how urban space is used, more efficient transportation and increased traffic safety. The goal is to fill the gaps identified in earlier stages of the project and dig deeper into the parts that create the prerequisites for the implementation of smart zones. Expected results and effects: The project is expected to lead to cities gaining an increased ability to use smart digital solutions in traffic and urban planning. The project should also lead to more transport buyers and transport companies choosing to use enabling technology such as geofencing/speed control systems to dynamically adapt speed and/or driving behavior in the city which means increased traffic safety & security, less noise & air pollution and increased traffic- and transport efficiency. Approach and implementation: The project is carried out in 7 different work packages. WP1 is responsible for coordination. WP6 includes 3 pilots that build on the tests carried out under previous project: P1 Effective loading areas, P2 Safe & secure shared urban spaces, P3 Effective and safe construction transport in urban environments. WP4 supports system integration and WP5 performs analyzes through simulations. WP2 focuses on planning, policy and regulations for smart zones and WP3 on understanding what data is needed and future quality requirements. WP7 produces material for dissemination of results.