National Transport Library Research Database

Barriärer för datadelning som stöd vid omställning till fossilfria transporter inom offentlig verksamhet (Barriers for sharing data in order to support transition towards fossile-free transport within the public sector.)

Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2023-02-20 -- 2023-09-30 ; 300 000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 2022-03739
Subject(s): Abstract: Syfte och mål: Projektet syftade till att utreda hur datainsamling från fordon kan stötta offentlig verksamhets omställning till en elektrisk fordonsflotta. Projektet fokuserade på Västra Götalandsregionens (VGR) omställning. Målet med projektet är att utreda vilka förutsättningar som behöver finnas för att möjliggöra datainsamling från fordon och analys av data. Data har samlats in manuellt till flera system där man önskar ökad reliabilitet. Inom VGR pågår datainsamling där man installerar ”puckar” som samlar in data från de olika fordonen. Hur denna data får samlas in och sparas är otydligt. Förväntade effekter och resultat: Projektet har bidragit med att identifiera otydligheter kopplat till datainsamling (GDPR och patientsekretess) med fokus på utökad datainsamling. Det är otydligt vad som är känsliga data, hur den lagras (och av vem) på ett lämpligt sätt för att stötta för analyser. Projektet har identifierat behov av beslutsunderlag för elektrifiering av fordon samt behov av samordning och strategier kring frågor så som laddinfrastruktur, planerad laddning och nyttjandegrad av elektrifierade fordon. Upplägg och genomförande: Projektet har kombinerat kvalitativ och kvantitativ datanalys. Den kvalitativa delen bestod av intervjuer med intressenter och beslutsfattare inom VGR samt workshops med fokus på elektrifiering och dess utmaningar. Den kvantitativa delen bestod av att analysera befintlig flotta inom VGR men var begränsad av brist på information från den delen av flottan som var uppkopplad. Nyttoanalysen har varit begränsad till publik information från fordonsregistret och inga djupare analyser har kunnat genomföras. Abstract: Purpose and goal: The project aimed to investigate how data collection from vehicles can support the transition towards an electric vehicle fleet in the public secotor. The project focused on Västra Götalandsregionens (VGR) transition. The goal of the project is to investigate prerequisites to enable data collection from vehicles and analysis of data. When high reliability is requested data is collected manually from several systems. VGRs data collection is ongoing and telematics is being installed on the various vehicles to collect data. How this data is collected and stored is unclear. Expected results and effects: The project has contributed to identifying ambiguities linked to data collection (GDPR and patient confidentiality) with a focus on expanded data collection. It is unclear what is sensitive data, how it is stored (and by whom) in order to support analyses. The project has identified a need for decision-making support for the electrification of vehicles as well as a need for coordination and strategies around issues such as charging infrastructure, planned charging and utilization rate of electrified vehicles. Approach and implementation: The project has combined qualitative and quantitative data analysis. The qualitative part consisted of interviews with stakeholders and decision-makers within VGR as well as workshops with a focus on electrification and its challenges. The quantitative part consisted of analyzing the existing fleet within VGR but was limited by a lack of information from the part of the fleet that was connected. The benefit analysis has been limited to public information from the vehicle register and due to lack of data no deeper analyzes have been carried out.
Item type: