National Transport Library Research Database

Förstudie för ny effektiv horisontell omlastningsteknik för kombinerade transporter (A pre-study for a new efficient transshipment technology for combined transports)

  • Hallesius, Hanns
  • TRUCTRIC AB, Svenskt företag eller organisation, 559390-6398
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2023-03-06 -- 2023-09-06 ; 376 697 kronorRegistration number:
  • Vinnova 2023-00040
Subject(s): Online resources: Abstract: Syfte och mål: Projektets mål har varit att: - Utvärdera ett nytt koncept för horisontell lastning av trailers på järnvägsvagnar. - Utreda hur risker och regelverk påverkar test och implementation av konceptet. - Ta fram projektplan för en lämpligt dimensionerad fullskalig demopilot av konceptet. En genomgripande utvärdering av konceptet har genomförts och rapporterats. Påverkan från såväl risker som tillämplighet av olika regelverk har utretts. Vidare har förutsättningar för en lämplig FSDP analyserats och en projektplan tagits fram. Syfte och mål har således uppfyllts. Förväntade effekter och resultat: Utgångspunkten för projektet har varit att validera ett lovande koncept för effektiv omlastning vid kombitransporter. Slutsatserna från projektet är att konceptet har stora fördelar, såsom låga omlastningskostnader, möjligheter att etablera mindre terminaler utmed en järnvägslinje och omlastning av trailers som ej är lyftbara. Vidare har olika nivåer av demonstrationer av konceptet analyserats och verifierats. Slutligen har en exekverbar projektplan för en fullskalig demopilot tagits fram. Upplägg och genomförande: Förstudien har genomförts i tre arbetspaket, WP1-3. I WP1 har en grundlig genomgång har gjorts av marknadsmekanismerna och av de olika komponenterna I det intermodala transportsystemet. Simulering av effekterna av införandet av konceptet Assisted RoRo Transshipment i olika miljöer har genomförts. I WP 2 har studier av konceptets tillämplighet i förhållande till såväl risker som tillämpliga regelverk genomförts. I WP 3 har tekniken analyserats närmare. Dessutom har olika alternativ för demonstrationer analyserats och en projektplan för lämplig demonstration tagits fram.Abstract: Purpose and goal: The aim of the project has been to: - Evaluate new concept for horizontal loading of trailers on railcars. - Investigate how risks and regulations affect testing and implementation of the concept. - Develop a project plan for an appropriately sized full-scale demo pilot. A comprehensive evaluation of the concept has been carried out and reported. The impact from both risks and the applicability of various regulations have been investigated. Furthermore, the conditions for a suitable FSDP have been analyzed and a project plan developed. The aim has thus been fulfilled. Expected results and effects: The starting point for the project has been to validate a promising concept for efficient transshipment in combined transports (road-rail). The conclusions from the project are that the concept has great advantages, such as low transshipment costs, opportunities to establish smaller terminals along a railway line and transshipment of trailers that cannot be lifted. Furthermore, different levels of demonstrations of the concept have been analyzed and verified. Finally, an executable project plan for a full-scale demo pilot has been produced. Approach and implementation: WP1: A thorough review of the market mechanisms and of the various components of the intermodal transport system. Simulations of the effects of the introduction of the Assisted RoRo Transshipment concept in different environments has been carried out. WP 2: Studies of the concept´s applicability in relation to both risks and applicable regulations. WP 3: Development and demonstration: An analysis & development of the technology was made. In addition, various options for demonstrations have been analyzed and a project plan for a suitable demonstration has been drawn up.
Item type: