National Transport Library Research Database

Förstudie för storskalig behovsstyrd kollektivtrafik för ett ökat resande (Feasibility study for large-scale on-demand public transport for increased travel)

  • Lindström, Jens
  • Nobina Sverige AB, Svenskt företag eller organisation, 556057-0128
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2023-03-06 -- 2023-09-06 ; 500 000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 2023-00041
Subject(s): Online resources: Abstract: Syfte och mål: I denna förstudie undersöks hur Linköping stad kan implementera on-demand i större skala. Studien kommer presentera olika förslag på hur storskalig on demand kan implementeras samt simuleringar för hur lösningen ser ut och uppskattat resande. Målen för projektet är 1. Öka det kollektiva resandet genom högre tillgänglighet; 2. Ekonomisk balans för kollektivtrafiken; 3. Möjliggöra för snabbare implementation och större effekt vid storskaliga on-demand lösningar för kollektivtrafiken. Förväntade effekter och resultat: Förstudien resulterade i fem scenarion som tagits fram som potentiellt lämpliga alternativ för storskalig implementation av on demand. De scenarion som tagits fram och simulerats är 1) Seniortransporter 2) Resor med höga restidkvoter 3) Första och sista kilometern 4) Ersätta linjelagd trafik på natten 5) Kombinera scenario 1 och 2. Samtliga scenarion har simulerats för att bland annat förstå antalet resenärer och fordonsbehov. De scenarion som visar störst potential för högt resande är Scenario 4, men scenario 2 och 3 visar även god potential för högt resande samt god effektivitet. Upplägg och genomförande: Vi har använt oss av Spare Labs simuleringsverktyg ”Realize” för att simulera effekterna av en storskalig implementation av on demand. Verktygets simuleringar baseras på ett antal datapunkter, till exempel befolkning, befolkningstäthet och restidkvoter, men varierar beroende på scenario. Vidare gör vi bedömningar av vilken adoptionsgrad varje scenario kommer ha samt tjänstens effektivitet baserat på typ av lösning. Samtliga scenarion har simulerats utifrån följande parametrar: förväntat resande, behov av fordon, fordonstimmar, effektivitet, väntetid, samåkningsgrad.Abstract: Purpose and goal: In this study, we explore how the city of Linköping can implement on-demand transportation on a larger scale. The study will present proposals along with simulations depicting the solution and estimated number of riders. The project´s objectives are as follows: 1. Increase public transportation ridership through improved accessibility. 2. Achieve economic sustainability for public transportation. 3. Facilitate faster implementation and greater effectiveness of large-scale on-demand solutions for public transportation. Expected results and effects: The study resulted in five scenarios that have been developed as potentially suitable options for the large-scale on demand. The scenarios are as follows: 1) Senior Transportation 2) High Travel Time Ratio Journeys 3) First and Last Mile 4) Nighttime Replacement of Scheduled Routes 5) Combining Scenario 1 and 2. All of these scenarios have been simulated to understand factors such as the number of passengers and vehicle. Scenario 4 shows the highest potential for high ridership, but scenarios 2 and 3 also demonstrate significant potential for high ridership and efficiency. Approach and implementation: We have utilized Spare Labs´ simulation tool, "Realize," to simulate the effects of a large-scale implementation. The simulations are based on several data points, such as population, population density, and travel time ratios, but vary depending on the scenario. Furthermore, we make assessments of the adoption rate that each scenario is likely to achieve and the service´s efficiency based on the type of solution. All scenarios have been simulated using the following parameters, expected ridership, number of veicles, vehicle hours, efficiency, waiting time, pooling rate.
Item type: