Abstract: Syfte och mål: Projektet har uppfyllt sina mål att: - identifiera barriärer och möjligheter för effektiv uppskalning av elektrifiering av skogsbrukets vägtransporter; - utveckla ett koncept för en systemdemonstration, samt
- etablera ett nätverk och en samverkansplattform. Förväntade effekter och resultat: Projektet identifierade barriärer inom: teknik och fordon (tekniken är ännu oprövad i skogsbrukets utmanande miljöer); affärsmodeller; planering; tillgång till el och laddning; systemförståelse och förståelse för inverkan av yttre faktorer. De viktigaste möjligheterna som identifierades är fossilfrihet, bättre driftsekonomi, och möjlighet att vara självförsörjande på energi. Projektet har lett till att samverkan inom branschen för att komma över dessa barriärer har påbörjats, och att innovationer inom teknik, affärsmodeller och planering har identifierats. Upplägg och genomförande: I projektet genomfördes workshops, intervjuer och en litteraturstudie. Beräkningar av energi och effektbehov gjordes, och en simuleringsmodell för beräkning av efterfrågan på effekt på potentiella laddplatser gjordes.
Abstract: Purpose and goal: The project has fulfilled its objective to: - identify barriers and opportunities for efficient scaling up of electrification of forestry road transport;- develop a concept for a system demonstration, ; - establish a network and a collaboration platform. Expected results and effects: The project identified barriers in: technology and vehicles (the technology is still unproven in the challenging environments of forestry); business models; planning; access to electricity and charging; system understanding and understanding of the impact of external factors. The most important opportunities identified are freedom from fossil fuels, better operating economics, and the possibility of being self-sufficient in energy. The project has led to the initiation of industry collaboration to overcome these barriers. Approach and implementation: In the project, workshops, interviews and a literature study were carried out. Calculations of energy and power demand were made, and a simulation model for calculating the demand for power at potential charging points was made.