National Transport Library Research Database

Smart identifiering av möjligheter för intermodal triangulering (SIMIT) (Smart Identification of Opportunities for Intermodal Triangulation (SIMIT))

Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2023-03-15 -- 2023-09-15 ; 500 000 kronorRegistration number:
  • Vinnova 2023-00049
Subject(s): Online resources: Abstract: Syfte och mål: SIMIT var ett förberedelseprojekt som har lagt grunden för att kunna realisera en trianguleringsapplikation i ett senare skede. Projektet har tagit fram en teknisk specifikation på vilka data som behövs för att kunna realisera en trianguleringsapplikation samt vilka aktörer som behöver samverka. Till grund för den tekniska specifikationen har följande dimensioner för systeminnovation utvärderats: teknik, produkter och processer, affärsmodeller, infrastruktur, policy och regelverk, samt företagens beteende, kultur och värderingar. Förväntade effekter och resultat: Fyra typer av triangulering har identifierats; i) street-turn via hamn, ii) street-turn via inlandsterminal, iii) depåvändning, och iv) regional triangulering. Nio aktörstyper har identifierats som viktiga, vilket innebär att dessa antingen har ett stort intresse och skulle gagnas mycket av att realisera triangulering eller att dessa besitter någon information som underlättar triangulering. Projektet har kartlagt de data som behövs för att kunna realisera en trianguleringsapplikation i form av en teknisk specifikation samt vilken aktör som besitter dessa data. Upplägg och genomförande: Projektet bedrevs i form av en kvalitativ studie där intervjuer och studiebesök innefattar den primära datainsamlingen. Det data som ligger till grund för projektet härstammar från besök hos inlandsterminaler och intervjuer med rederier, speditörer och åkerier Abstract: Purpose and goal: SIMIT was a preparatory project that laid the foundation for being able to realize a triangulation application at a later stage. The project has developed a technical specification on what data are needed to be able to realize a triangulation application and which actors that need to cooperate. As a basis for the technical specification, the following dimensions of system innovation have been evaluated: technology, products and processes, business models, infrastructure, policy and regulations, as well as company behavior, culture, and values. Expected results and effects: Four types of triangulation have been identified; i) street-turn via port, ii) street-turn via inland terminal, iii) depot turning, and iv) regional triangulation. Nine actor types have been identified as important, which means that these either have a great interest and would benefit greatly from realizing triangulation or that they possess some information that facilitates triangulation. The project has mapped the data needed to be able to realize a triangulation application in the form of a technical specification and which actor that possesses these data. Approach and implementation: The project was conducted in the form of a qualitative study where interviews and study visits comprised the primary data collection. The data originate from site visits to inland terminals and interviews with shipping companies and forwarder and haulage companies.
Item type: