National Transport Library Research Database

Från ”EPA” till personbil - En longitudinell studie av trafiksäkerhet och körbeteende

  • Selander, Helena
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2023-10-02 -- 2028-11-30 Registration number:
  • Trafikverket 2023/33440
Subject(s): Abstract: Under flera år har A-traktorer och mopedbilar ökat dramatiskt i antal över hela Sverige och därmed även antalet olyckor. Pågående studier vid VTI undersöker behovet av förändrad AM-utbildning, olika trafiksäkerhetsaspekter och olycksinblandning. Kunskapsläget kring hur unga förare av A-traktorer och mopedbilar förhåller sig i trafiken, utvecklas som trafikanter, förändrar sina resvanor, ser på trafiksäkerhet över tid, begår trafikförseelser m.m. är dock ytterst begränsad. Syftet med projektet är att, såväl objektivt som subjektivt, studera effekterna på beteende och säkerhet i trafiken bland ungdomar som har tagit ett AM-körkort och kört ett fyrhjuligt fordom (A-traktor eller mopedbil). Vilka skillnader finns vid jämförelse med ungdomar vars första utbildning är för B-körkort och vars första motorfordon är en personbil? Projektförslaget har två spår med dels en flerårig retrospektiv registerstudie där olika register samkörs och analyseras (Trafikverkets Förarprovsregister, Transportstyrelsens Strada, BRÅ:s Lagföringsregister med trafikbrott och Polisens ordningsbotsregister) och en prospektiv studie där unga förare via enkäter följs från att de är 15 år tills att de är 19 år. Dessutom djupintervjuas olycksinblandade ungdomar som är 15–17 år respektive 18–20 gällande erfarenheter och utveckling som trafikanter. Målet är att kunna svara på frågor om hur förare med AM-behörighet utvecklas som trafikanter och vilken effekt erfarenheten från fordonet har på B-körkortsutbildning och olycksinblandning under den första tiden med B-körkort. Är denna effekt enbart positiv eller negativ? Är ungdomarnas mognad och konsekvens tänk bättre?Abstract: For several years, the number of A-tractors and moped cars has dramatically increased throughout Sweden, leading to a rise in accidents as well. Ongoing studies at VTI are examining the need for changes in driving education, various traffic safety aspects, and accident involvement. However, the current state of knowledge regarding how young drivers of A-tractors and moped cars behave in traffic, evolve as road users, alter their travel habits, perceive traffic safety over time, commit traffic violations, and more, is extremely limited. The purpose of this project is to objectively and subjectively study the effects on behavior and safety in traffic among young people who have obtained an AM driver's license and driven a four-wheeled vehicle (A-tractor or moped car). What differences exist, compared to young people whose first driving education is for a B-driver's license and whose first motor vehicle is a passenger car? The project proposal consists of two tracks: firstly, a multi-year retrospective registry study where various registries are linked and analyzed (i.e., Trafikverkets Förarprovsregister, Transportstyrelsens Strada, BRÅ:s Lagföringsregister med trafikbrott och Polisens ordningsbotsregister), and secondly, a prospective study where young drivers are surveyed from the age of 15 to 19. Additionally, young people involved in accidents aged 15-17 and 18-20 are subject to in-depth interviews regarding their experiences and development as road users. The goal is to answer questions about how drivers with AM authorization evolve as road users and what effect the experience from the vehicle has on B driver's license training and accident involvement during the initial period with a B driver's license. Is this effect solely positive or negative? Is the maturity and consideration of consequences among the youth better?
Item type: