National Transport Library Research Database

Metod för snabb utvärdering av olika utbuds-scenarier i TTR (TTRuT)

  • Aronsson, Martin
  • RISE Research Institutes of Sweden AB, Svenskt företag eller organisation, 556464-6874
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2024-01-01 -- 2025-11-15 Registration number:
  • Trafikverket 2023/62653
Subject(s): Abstract: I det internationella projektet TTR, Timetabling and capacity redesign for smart capacity allocation, liksom i det nyligen publicerade förslaget från kommissionen rörande kapacitetstilldelningen på järnväg, skall infrastrukturförvaltaren ta ett överordnat ansvar för effektiv användning av infrastrukturen tidigare i kapacitets-tilldelningsprocessen, inkluderande förplanering av tåglägen. Detta står i kontrast till svensk lagstiftning idag där Trafikverket tvärtom inte får förplanera ett utbud och Trafikverket har således idag inte metoder eller verktyg för detta. Likaså kräver TTR-processen och kommissionens förslag att Trafikverket utvecklar sin marknadskunskap och kompetens rörande tåglägens attraktivitet på transportmarknaden. Projektet TTRuT stärker Trafikverkets förmåga i arbetet med kapacitetsstrategin, kapacitetsmodellen samt kapacitetsutbudet i TTR-processen, genom att möjliggöra framtagande av ett optimerat utbud från trafikprognoser. Metoden bygger på att ett optimerat urval av förplanerade tåglägen tas fram ur en större mängd alternativa möjliga tåglägen vilka baserats på transportefterfrågan (persontrafik och godstrafik). Liknande urvalsmetoder används idag inom flygindustrin och kan där hantera stora datamängder vilket gör dem intressanta i detta sammanhang. Projektet delas upp i tre huvudfaser, dels en explorativ och validerande fas som undersöker den föreslagna metodens förmåga att både representera och översätta prognosticerade transportflöden liksom representera infrastrukturens produktions-möjligheter, dels en verifierande fas då ett större realistiskt beräkningsexempel tas fram och löses, dels avslutningsvis en konsoliderande fas i vilken slutsatser dras och rekommendationer för framtida utveckling och användande tas fram.Abstract: In the international project TTR, Timetabling and capacity redesign for smart capacity allocation, as in the recently published proposal from the Commission regarding the capacity allocation process on railway infrastructure, the infrastructure manager should take larger responsibility earlier for the efficient use of the infrastructure in the capacity allocation process, including pre-planned train paths. This contrasts with Swedish legislation today where the Swedish Transport Administration, on the contrary, is not allowed to pre-plan train paths, and the Swedish Transport Administration thus does not currently have relevant methods or tools for this. Likewise, this requires the Swedish Transport Administration to acquire much better market knowledge about the attractiveness of train paths on the railway transport market, to be able to create an attractive supply and offer of train paths. The TTRuT project strengthens the Swedish Transport Administration’s ability to work with the capacity strategy, the capacity model and the capacity supply of the TTR process, by enabling the development of an optimized supply and offer of train paths from transport and traffic forecasts. The method is based on an optimized selection of pre-planned train paths being selected from a larger number of alternative possible train paths, based on transport demand (passenger traffic and freight traffic). Similar selection methods are used today in the aviation industry and are capable of handling large amounts of data which makes them interesting to adapt to this context. The project is divided into three main phases, firstly an exploratory phase in which the ability of the proposed method to represent and translate forecasted transport flows and the ability to represent the infrastructure’s production properties is investigated, secondly a larger realistic calculation example is developed and solved and finally a consolidating phase in which conclusions are drawn and recommendations for future development and use are made.
Item type: