Abstract: Syfte och mål: Syftet med detta projekt är att starta upp en mobilitetslösning skarpt i ett samhälle och ihop med användare. Första steget är att arbeta med användarna och sätta upp leveranser som är fjärrstyrda med mänsklig övervakning för att studera beteende. Därefter vidare forskning och växling till att drifta systemet helt autonomt efter godkännande av Lunds kommun och Transportstyrelsen. Affärsmodeller och policyalternativ som underlättar för uppskalning och replikering av autonoma leveranser utifrån ett näringslivsperspektiv skall tas fram. Förväntade effekter och resultat: Tillstånd av Transportstyrelsen och Lunds kommun för beviljande av autonom körning utan mänsklig övervakare. Anpassade prototyper av robotar som fungerar i Veberöd. Testkörningarna kommer att vara en demonstrator för autonoma leveranser under stora delar av projekttiden (allmänheten och intressenter). Lunds kommun kommer använda sig av resultaten för att förstå hur dom bättre kan uppnå 2030 miljömålen. Handelshögskolan kommer bidra till systemperspektivet och ta fram akademisk publikation. Upplägg och genomförande: 1. Förbered projektet enligt planen för vald vetenskaplig metod; 2. Litteraturgenomgång; 3. Lunds kommun startar ansökan till Transportstyrelsen; 4. Handelshögskolan förbereder arbetet med affärsmodeller; 5. Design av studien; 6. Förbered för fjärrstyrda leveranser i Veberöd. ; 7. Datainsamling/Genomför användartester
8. Workshops Affärsmodeller, beteenden etc.; 9. Godkännande från Transportstyrelsen; 10. Utöka till Autonoma leveranser; 11. Genomför flertalet olika tester och demonstrationer i Veberöd; 12. Dataanalys; 13. Slutsatser och resultat; 14. Utvärdering och reflektion.
Abstract: Purpose and goal: ** Denna text är maskinöversatt ** The purpose of this project is to start up a mobility solution sharply in a community and together with users. The first step is to work with users and set up deliveries that are remotely controlled with human monitoring to study behavior. Then further research and switching to operate the system completely autonomously after approval by Lund municipality and the Swedish Transport Agency. Business models and policy options that facilitate the scaling up and replication of autonomous deliveries from a business perspective must be developed. Expected results and effects: ** Denna text är maskinöversatt ** Permission from the Swedish Transport Agency and Lund municipality for the granting of autonomous driving without a human supervisor. Custom prototypes of robots working in Veberöd. The test runs will be a demonstrator for autonomous deliveries for large parts of the project life (public and stakeholders). Lunds municipality will use the results to understand how they can better achieve the 2030 environmental goals. The School of Economics will contribute to the systems perspective and produce an academic publication. Approach and implementation: ** Denna text är maskinöversatt ** 1. Prepare the project according to the selected scientific method plan; 2. Literature review; 3. Lund municipality starts proposal to the Swedish Transport Agenc; 4. The School of Economics is preparing work with business models; 5. Design of the study; 6. Prepare for remote deliveries in Veberöd.; 7. Data Collection/Conduct User Tests; 8. Workshops; 9. Approval from the Swedish Transport Agency; 10. Expand to Autonomous Deliveries; 11. Carry out several different tests and demonstrations in Veberöd; 12. Data Analysis; 13. Conclusions; 14. Evaluation.