Abstract: Svensk och europeisk politik som syftar till att minska transportrelaterade koldioxidutsläpp är inriktade på nya fordon, och uppmuntrar särskilt införandet av nya noll- och lågemissionsfordon. Dessa policyer, t.ex. bonus-malus, kan påverka värdet av begagnade fordon samt skrotningen, och dessa fordon kommer framgent att stå för en mycket större andel av transportrelaterade utsläpp än nya fordon. Projektet syftar till att uppskatta elasticiteten för skrotning av passagerarfordon i förhållande till priserna på begagnade fordon, samt att utvärdera effekten av en mängd olika skrotningssubventioner på skrotningstakten och efterfrågan på nya bränslesnåla fordon, givet policyåtgärder som höjer priset för fossildrivna fordon (malus). En unik mikrodatauppsättning av priser på begagnade bilar kommer att utvecklas, som tillsammans med ett rigoröst empiriskt tillvägagångssätt kommer att användas för att länka samman marknaderna för begagnade och nya bilar under bonus-malus-policyn. Resultaten från projektet kan tjäna som en grund för att förstå de potentiella kostnaderna och fördelarna med att införa fordonsskrotningssubventioner. Det föreslagna projektet är därför direkt relevant för svensk transportpolitik, som är inriktad på att snabbt minska transportrelaterade koldioxidutsläpp.Abstract: Swedish and European policies aimed at reducing transport-related carbon dioxide emissions are focused on new vehicles, and in particular encourage the introduction of new zero- and low-emission vehicles. These policies, e.g. bonus-malus, can affect the value of used vehicles as well as scrappage, and these vehicles will in future account for a much larger share of transport-related emissions than new vehicles. The project aims to estimate the elasticity of scrappage of passenger vehicles in relation to the prices of used vehicles, as well as to evaluate the effect of a variety of scrappage subsidies on the scrappage rate and the demand for new fuel-efficient vehicles, given policy measures that increase the price of fossil-fueled vehicles (malus). A unique micro-dataset of used car prices will be developed, which together with a rigorous empirical approach will be used to link the used and new car markets under the bonus-malus policy. The results of the project can serve as a basis for understanding the potential costs and benefits of introducing vehicle scrapping subsidies. The proposed project is therefore directly relevant to Swedish transport policy, which is aimed at rapidly reducing transport related carbon dioxide emissions.